Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Onrust door nieuwe werkwijze Aafje

Aafje Thuiszorg Huizen Zorghotels is in Rotterdam gestart met een nieuwe werkwijze bij vijf flats. Deze nieuwe werkwijze heeft weinig meer te maken met aandacht voor de cliënt, vindt Ineke Palm van de SP in Rotterdam. Volgens Aafje is de nieuwe werkwijze het resultaat van gemeentelijke besluiten en herindicatie.
Onrust door nieuwe werkwijze Aafje

De zorgorganisatie verschijnt deze week in het nieuws door een bericht in de Telegraaf. Poetsploegen zouden als een tornado door de huizen van bewoners trekken. Contact met de bewoner zou daarbij niet mogen ontstaan. Tot slot worden medewerkers vervangen door robotstofzuigers.

Nieuwe werkwijze

De werkelijkheid ligt genuanceerder, meent Jet Heerdink, woordvoerder Aafje. 'Vanaf 22 april dit jaar hebben wij een andere opdracht van de gemeente gekregen. We worden betaald voor  een aantal resultaten die we bij onze klanten moeten behalen, en even de hond uitlaten of het balkon schoonmaken, zitten daar niet bij. Daar moeten andere manieren voor verzonnen worden, bijvoorbeeld via voorzieningen in de buurt, mantelzorgers of vrijwilligers. Doordat de financiën beperkt zijn, is de zorgorganisatie ook gaan kijken naar efficiëntie. 'We zagen dat er tachtig verschillende thuiszorgmedewerkers kwamen bij een flat van honderd bewoners. Dat hebben we veranderd. Een vaste zelfsturende ploeg van acht medewerkers regelt nu samen al het werk. Het scheelt reistijd en omdat ze in teams van twee personen werken, kunnen ze fysiek zwaardere taken samen uitvoeren. Dat gebeurt momenteel in vijf flatgebouwen.'

Scepsis

Palm is sceptisch en zegt andere berichten te horen via het SP-meldpunt. 'De cliënten vinden het ten eerste jammer dat hun vertrouwde hulp verdwijnt, maar daar kunnen ze nog mee leven. Ouderen vinden het vooral vervelend dat de teams alleen nog maar komen schoonmaken. Een praatje maken is er niet meer bij.' Heerdink bestrijdt dit in een reactie. 'U denkt toch niet dat de huishoudelijke hulp binnen komt en niets zegt? Natuurlijk maken ze wel een praatje, maar taken buiten de afspraken met de gemeente kunnen we helaas niet meer uitvoeren.'

Budget

Palm snapt wel dat het probleem is ontstaan door de lagere budgetten van de gemeente. 'Ze betalen niet meer per uur, maar voor het resultaat. We zouden het liefst samen met Aafje de strijd aangaan tegen de gemeenten zodat de budgetten verruimd worden voor extra hulp en aandacht.'

7 reacties

  • Zorg

    De client is de dupe van gemeente die mensen en zorg verleners uit buit..
    Nog meer geld naar de gemeente is de dood steek voor mensen die zorg en huishoudelijke hulp echt nodig hebben.
    Ze hebben zoveel geld opgepot dat ze steeds gekker worden geld is hoofd moot .

  • linkerkant

    al jaren heb ik anoniem laten weten, dat dit alles in de hele zorg staat te gebeuren!
    Elke cent die de staat erin stopt moet en zal terugverdiend worden?
    Dit houdt in dat de staat dan geen oorlogje moet spelen?
    Daarom geloof ik het wel, vandaar de zorg vaarwel gezegd

  • aaltd

    Het is ook niet de schuld van Aafje maar van de REGERING.
    Die verschuift het probleem naar gemeentes en die weer naar de zorgverleners met uiteindelijk de client die de dupe is!!!!!!!

  • Helenemaria

    Het lijkt mij dat Aafje dit goed heeft opgelost.

  • jon

    Het is betreurenswaardig dat de schuld nu ineens naar Aafje wordt geschoven terwijl die organisatie bij aankondiging van de plannen toch heeft voorspeld dat de individuele clientaandacht zou versoberen. Er is bezuiniging op bezuiniging, Aafje protesteert, nu trekken de cliënten eindelijk aan de bel en is het de schuld van Aafje? Nee daar werken fantastische mensen die door alle bezuinigingen al ongeveer de helft van de tijd bij een client uit hun privétijd bekostigen zonder er nog geld voor te krijgen. Als de gemeente eindelijk menselijk denkt te worden en dit verbetert wil zien zou ik maar eens in de buidel tasten en deze mensen daarbij een bos bloemen geven voor het prachtige werk dat zij met hart en ziel doen!

  • Flint1959

    Volstrekt logisch dat Aafje het op deze manier aanpakt. Laat maar helder worden waar we met zijn allen wél en niet voor willen betalen.

  • Arjan M

    Op het moment waarop je puur op resultaten gaat werken en de mens daarbuiten sluit, maak je een enorme denkfout. In de thuiszorg ligt de fundering in de vertrouwensrelatie client/zorgverlener.

    Uiteraard zijn resultaten erg belangrijk echter de menselijke maatstaf voert de boventoon.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden