Bij een vergelijkbaar onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in 2010 was 58 procent van de huisartsen bereikbaar binnen twee minuten. In het onderzoek geldt dat voor 66 procent van de artsen. Volgens de normen van het ministerie van VWS en de IGZ moet iemand die zijn huisarts belt binnen twee minuten iemand aan de lijn krijgen.
Onderzoek
De Consumentenbond stond bij de 510 gepleegde telefoontjes in 3 procent van de gevallen zelfs vijf tot tien minuten in de wacht. Van de gebelde praktijken werkt 81 procent met een menu waarin de beller kan kiezen voor ‘spoed’, ‘uitslagen’ of het ‘maken van een afspraak’. In de praktijken waar een assistente direct de telefoon opnam, gebeurde dat meestal binnen 30 seconden.
Reacties VWS en LHV
De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten voorgelegd aan de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en minister Schippers (VWS). De minister vindt dat te veel huisartsen nog niet voldoen aan de norm en laat weten het onderzoek een belangrijk signaal voor de IGZ te vinden. Ze zegde toe het onderwerp mee te nemen in overleggen met de LHV. Volgens de LHV is de twee-minuten norm niet haalbaar, maar is het wel mogelijk en noodzakelijk de bereikbaarheid te verbeteren.