Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Low tech, high touch

Jan Christiaan Huysman
Kort geleden begeleidde ik een familielid met hartklachten naar een groot algemeen ziekenhuis. Er werd een ecg-filmpje gemaakt en een röntgenfoto van de longen. De röntgenlaborant vertelde dat het er goed uitzag en dat de uitslag naar de huisarts ging.
Low tech

Bij cardiologie gaf een verpleegkundige ons een enveloppe met de uitslag van de ecg. Ik vroeg haar wat er aan de hand was, maar daar ging ze niet echt op in. Toen ik vroeg wie de cardioloog was die de diagnose had gesteld, ontcijferde ze met enige moeite de gekrabbelde naam van een arts-assistent. Op de uitslag zag ik “niet gecontroleerde diagnose” staan. We verlieten het ziekenhuis zonder een dokter te hebben gezien, met een enveloppe voor de huisarts. Het was een vreemde en kille ervaring.

Uitdaging

Als ict-manager ken ik de wonderen van technologische ontwikkelingen en innovatie. Die leveren geweldige dingen op voor patiënt, arts en onderzoeker. Toch is het een uitdaging om de menselijke maat voor ogen te houden en praktisch te werk te gaan. Ik noem dat low tech, high touch. Drie voorbeelden.

Samenwerking en integratie

Transmurale samenwerking en gegevensintegratie is een belangrijk thema. Een landelijk epd, internationale standaarden als continuity of care record (CCR), actuele-medicatieoverdrachtformulieren, keteninformatiesystemen: met vallen en opstaan wordt eraan gewerkt. Toch verbaast het me dat ondanks tientallen jaren discussie Zorgmail niet van de grond komt. We mailen allemaal en sluiten allerlei bijlages bij, zoals pdf’s, jpeg’s of links naar transfer van grote bestanden. Dit is laagdrempelige, relatief eenvoudige technologie die vrijwel iedereen beheerst en praktisch toepasbaar is. Voor de zorg zouden we natuurlijk daarbij wel naar adequate beveiligingsoplossingen moeten zoeken.

Bereikbaarheid

Veel ziekenhuizen kampen met relatief slechte bereikbaarheid. Poli’s die alleen op bepaalde dagdelen open zijn, telefoonnummers in gesprek, secretaresses met pauze of lunch, dokters die volledig worden afgeschermd. Social media biedt geweldige en eenvoudige middelen voor artsen en hun patiënten. Met de Direct-Messagefunctie binnen Twitter kan de dokter een op een met de patiënt communiceren. In Facebook creëer je snel en gemakkelijk een patiëntenplatform. Sterker, dit is al aan het gebeuren.

Medische apps

Veelbelovend is de opkomst van medische apps. Ik bedoel de wetenschappelijke gevalideerde apps die de patiënt informatie over zijn ziekte en behandeling geeft, self-managementopties aanreikt, communiceert met monitoring apparatuur en interactie tussen patiënt en dokter mogelijk maakt. Toegegeven, misschien is dit high tech, high touch, maar de meeste patiënten hebben al een smartphone met allerlei apps die hun leven makkelijk maken. Voor hen is deze oplossing vanzelfsprekender dan voor menig specialist. Deze vorm van zorgondersteuning voor de patiënt groeit snel in de VS, vooral bij chronische condities als diabetes, hart- en vaatziekten en obese.

Verbinding

Al deze voorbeelden tonen hoe, naast het klassieke consult, ict de patiënt en de dokter op een laagdrempelige wijze kan verbinden. Daar is nog een wereld te winnen. Natuurlijk gaat er niets boven het goede gesprek tussen die patiënt en zijn arts. Voor mijn familielid is die afspraak met de cardioloog inmiddels gemaakt.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.