Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Branche stelt inkoopgedrag gemeenten aan de kaak

Werkgeversorganisaties Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en ActiZ hebben in de afgelopen weken van verscheidene zorgorganisaties het signaal gekregen dat gemeenten irreële tarieven vragen bij de inkoop van ondersteuning in de Wmo 2015. Daarom moet staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) volgens de koepels ingrijpen.
Branche stelt inkoopgedrag gemeenten aan de kaak

ActiZ en VGN stellen dat gemeenten buitensporige kortingen op het tarief eisen, die de beloofde zachte landing voor kwetsbare burgers onmogelijk maken. In de nieuwe Wmo 2015 is opgenomen dat gemeenten een reële kostprijs moeten hanteren. ‘Ondanks dit kader gedragen gemeenten zich in de praktijk anders’, schrijven de koepels in een persverklaring. ‘In veel regio’s zijn de eisen nog niet bekend, maar daar waar dat wel het geval is, baren ze zorgen.’

Uurtarieven

Actiz en VGN hebben in de afgelopen weken van zorgaanbieders uit verschillende delen van het land de bestekken gekregen van aanbestedingen van gemeenten in hun regio. Voor begeleiding van psychiatrische patiënten en mensen met dementie geven gemeenten aan dat werkzaamheden soms moeten worden geoffreerd voor maximumtarieven van 25 euro per uur, terwijl de huidige tarieven tussen de 60 euro en 90 euro per uur liggen. Voor deze werkzaamheden zou volgens gemeenten niet langer een hbo-er ingezet hoeven te worden. Dit was gezien de aard van het werk voorheen wel een eis.

Hoge korting

Ook in de gehandicaptenzorg gaan sterk afwijkende tarieven over tafel volgens ActiZ en VGN. In een samenwerking tussen negen gemeenten wordt gerekend met een korting van 30 procent op de zorg die geboden wordt in het kader van het overgangsrecht. In een ander bestek zijn voor de nieuwe ondersteuningsarrangementen kortingen toegepast van 33 tot 86 procent (…) op de huidige AWBZ tarieven.

Transitie langdurige zorg

De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Ook de Participatiewet en de Wet jeugdzorg worden gedecentraliseerd. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging?

Inkoopbeleid

VGN en ActiZ roepen de leden van de Eerste Kamer op om dit gedrag van gemeenten vandaag tijdens de wetsbehandeling Wmo 2015 met de staatssecretaris van VWS te bespreken. Zij vinden dat gemeenten terughoudend moeten zijn met het doorvoeren van tariefkortingen en oog moeten hebben voor de kwaliteit. Ze willen een korting van maximaal 11 procent op het Wmo-budget in begeleiding. Daarnaast willen de koepels dat gemeenten uiterlijk 1 oktober 2014 de afspraken voor de contracten in de nieuwe Wmo hebben afgerond. ‘Als bij nauwgezette monitoring blijkt dat gemeenten zich niet aan de afspraken houden, moeten er bij Algemene Maatregel van Bestuur nadere regels worden gesteld of dienen individuele gemeenten te worden aangesproken op hun inkoopbeleid. Evaluatie van de wet na twee of drie jaar is te laat; zorgorganisaties kunnen dan niet anders dan duizenden mensen ontslaan. Met alle gevolgen van dien voor de kwetsbare burger.’

2 REACTIES

  1. Beide kanten zijn te begrijpen. Gemeenten gaan uit van de veronderstelling dat werkelijk complexe zorg geen deel uit maakt van de WMO, en hebben daarnaast te maken met krimpende budgetten. Zorgaanbieders moeten wennen aan de beperkte kwaliteitseisen die binnen de WMO aan de zorg worden gesteld, en alle mogelijkheden die dat met zich meebrengt om te werken aan kostenreductie. Het continueren van de huidige kostenstructuur is iig geen optie.

  2. Lees alle reacties
  3. Het is absoluut een punt dat prestaties tot op de dag van vandaag zorgvuldig gedefinieerd zijn door de NZA en dat hier een kwaliteitsniveau aan ten grondslag ligt.
    Wanneer er door gemeenten A gezegd wordt met hoge verwachtingen van burgers, ook in kwetsbare situaties, moet er ook B gezegd worden en een redelijk tarief berekend worden voor professionele steun. Wat mij betreft komen er gestandaardiseerde staffels (met een vrije marge) die corresponderen met de zorgzwaarte en voortgang (doelrealisatie).
    Voor die definiëring zou een mooie rol kunnen liggen voor de koepelorganisaties (VNG, ZN en brancheorganisaties). Ik ben het eens met de VGN en Actiz dat er iets moet gebeuren, maar het zou niet moeten leiden tot het (alsnog) afdwingen van een transitieplan/strakke regie minister. Altijd ”de koninklijke weg” wanneer het initiatief bij zorgondernemers blijft liggen, en niet bij financiers/beleidsmakers/toezichthouders. Echter op neutraal niveau zouden koepelorganisaties wel degelijk een toonaangevende richting kunnen geven bij de te nemen transitie die gaan over initiele inrichting en monitoring op uitkomsten (vanuit positie klant).
    Decentralisatie en marktwerking kan en mag inderdaad niet ten koste gaan van een groot belang van de burger; namelijk om te weten wat je kunt en mag verwachten wanneer je afhankelijk bent van ondersteuning en behandeling en of je van de zorgmensen (en organisaties) op aan kunt…

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.