Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Buurtzorg Nederland groeit spectaculair

De thuiszorgorganisatie Buurtzorg Nederland blijft explosief groeien. Maandelijks stappen circa tien teams van andere thuiszorgorganisaties over.
Buurtzorg Nederland groeit spectaculair

Een half jaar geleden waren er nog maar 40 teams. Nu levert Buurtzorg Nederland met 1000 medewerkers verdeeld over 100 teams thuiszorg aan 10.000 cliënten. “We houden van ronde getallen”, zegt directeur Jos de Blok. “De overhead is overigens niet toegenomen: zes medewerkers op het hoofdkantoor in Almelo en vier coaches die ieder 25 teams aansturen.” Ook de jaaromzet groeit. Voor 2009 gaat die richting de 40 miljoen euro. Vorig jaar was de omzet nog 11 miljoen euro en in 2007 1 miljoen euro.

Overstappen thuiszorgteams

De spectaculaire groei komt doordat hele teams van andere thuiszorgorganisaties overstappen naar Buurtzorg Nederland. De groei doet zich voor in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Groningen, Gouda en Gorinchem. De Blok: “Er zijn bijvoorbeeld al vijftien team in de Achterhoek overgestapt. Deze maand hebben we ook vier teams in Zeeland aangesteld.”

Kosten sociaal plan

De Blok is al geruime tijd in onderhandeling met een tiental reguliere thuiszorgorganisaties om intensief samen te werken. Die moeten dan op de Buurtzorg-wijze werken. Tot nu toe stranden de gesprekken op de kosten van het ontslaan van ondersteunend personeel. In het concept van Buurtzorg is er nauwelijks plaats voor roosterplanners en coördinerende managers, omdat de teams dat grotendeels zelf regelen.

Thuiszorg Groningen

Met name de onderhandelingen met Thuiszorg Groningen, een werkmaatschappij van het ontvlechtende Meavita Nederland, waren in een vergevorderd stadium. Het ministerie van VWS was bereid de omscholingskosten te betalen. De kosten voor het sociaal plan zou Thuiszorg Groningen zelf moeten ophoesten. Dat bleek echter een onoverkomelijke hobbel.

Nivel-onderzoek thuiszorg

Vorige week bleek uit vergelijkend onderzoek van Nivel dat cliënten de thuiszorg van Buurtzorg Nederland het meest waarderen. (Zorgvisie – Bart Kiers)

Lees ook:

Thuiszorg van Buurtzorg favoriet

Buurtzorg Nederland stapt in Wmo

Antwoord op malaise in thuiszorg

5 REACTIES

  1. Sandra, ik denk dat je je informatie van een betere informant moet halen! Het klopt niet hoe jij vertelt, hoe wij zouden boeken.
    Bij buurtzorg werken allemaal goed geschoolde medewerkers, die allemaal zelf kiezen voor deze organisatie. I.p.v kritiek te leveren en fel te reageren, zouden andere thuiszorgorganisaties eens beter moeten kijken naar de werkwijze van buurtzorg. Maar ja, dan zullen al die leidinggevenden, directeuren, planners, etc. zich zelf moeten ontslaan…. dit zie ik nog niet gebeuren!

  2. Lees alle reacties
  3. Ook ik moet gewoon eerlijk zijn het is drama bij BUURTZORG NEDERLAND van JOS DE BLOK. Ik herken me helemaal in de reacties hierboven. Ik vroeg mij af hoe het kan dat nieuwe zorgteams bij de opstart het eerste jaar hun contracturen 36 uur per week declareren terwijl ze… 2 cliënten hebben ( buurtzorg Rotterdam bijvoorbeeld) dat zijn 32 onproductieve uren per week!! DAT KAN NIET!! Ik vermoede al langer oneerlijke concurrentie. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen. 1. Heel veel teams schrijven hun reistijd op naam van de client 2. Buurtzorg geeft heel veel door op de extra en speciaal producten aan het zorgkantoor. Vaak 40 procent van de pv boeken ze op pv speciaal of extra en dit tarief is gelijk aan het vp tarief en dat voor een steunkous!!! Ik heb het kantoor mee geconfronteerd dat dit niet eerlijk en fraude is. Toen kreeg van een collega zelfs nog meer info …. Buurtzorg krijgt al vanaf 2006 ook nog eens het maximum haalbare tarief! Maximum CTG tarief terwijl de concurrent vaak veel lager zitten! Ze had betekend dat buurtzorg meer dan 15 miljoen euro teveel had gekregen vanaf 2006 tov andere zorgaanbieders en tov het werk de acties bij de client. FRAUDE dat geld moet terug NU. Sorry dat ik zo fel ben maar het raakt me gewoon diep in mijn hart. De cliënten betalen veels te veel voor de zorg. Het is 1 grote leugen en Jos de Blok moet eerlijk zijn!

  4. Pijnacker, 3 juli 2010
    Sinds juli 2009 word ik 2x daags geholpen met steunkousen aan/uit en wondverzorging aan been door een team met aardige, bekwame en opgewekte medewerksters.
    Ik ben erg blij met en dankbaar voor de verleende diensten van de thuiszorg.
    Vr. groet P.M.v.O. (geb. 1930)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.