Vroeger sprak de inspectie tijdens een bezoek altijd met de cliëntenraad. Dit was mogelijk omdat van tevoren een afspraak werd gemaakt als de inspectie op bezoek kwam. Sinds een paar jaar komt de inspectie bijna altijd onaangekondigd op bezoek. Hierdoor is het niet altijd meer mogelijk om ook met de cliëntenraad te praten. Bij grote zorgen neemt de IGZ nu achteraf contact op met de cliëntenraad. De Inspectie wil samen met het LOC tijdens de bijeenkomsten in april op zoek naar andere mogelijkheden om toch van begin af aan contact te leggen tussen cliëntenraad en de Inspecteurs.
Werkwijze
Het LOC krijgt vaak vragen van cliëntenraden over de rol van de inspectie. Ze vragen zich bijvoorbeeld af hoe de inspectie te werk gaat. En of en hoe het beleid van de instelling wordt beïnvloed door de inspectie. De inspectie is op haar beurt benieuwd hoe mensen die zorg ontvangen deze zorg ervaren. Ze wil horen wat er goed gaat en wat er volgens hen minder goed gaat.Z eker nu er in de zorg veel verandert, vindt de inspectie dit nog belangrijker. Het LOC vertegenwoordigt 1.300 cliëntenraden en 600.000 cliënten in diverse sectoren.
Dossier Governance
In het dossier Governance staan artikelen over de wijze van besturen, de gedragscode en het toezicht op organisaties.
Lees meer >>