‘Complete inzage geeft regie’

[Exclusief] Patiënten uit het Spaarne Ziekenhuis denken mee over de ontwikkeling van het zorgportaal. Zes patiënten zijn verenigd in een gebruikersgroep die tijdens de eerste bijeenkomst op 12 januari is benoemd door bestuurder Yvonne Wilders.
‘Complete inzage geeft regie’

In het patiëntenportaal van het Spaarne Ziekenhuis kunnen gebruikers nu een deel van hun medisch dossier bekijken, herhaalafspraken maken en berichten sturen aan hun behandelend arts. Over de onderdelen afspraken maken en berichten sturen, zijn de patiënten tevreden. ‘Artsen hebben niet altijd tijd als je opbelt’, vertelt patiënt Rob. ‘Door een mail te sturen kan de arts reageren wanneer het hem uitkomt. Bovendien kun je zelf de informatie teruglezen.’ Over het medisch dossier zijn de patiënten minder tevreden. Het is te beperkt. Zij willen volledige toegang tot alle informatie. Patiënt Freekje legt uit dat openheid ervoor zorgt dat patiënten goed weten wat er gaat gebeuren en is gebeurd. ‘Na een operatie lig je in je ziekenhuisbed bij te komen. Het enige wat je wilt weten is of de operatie goed is gegaan. In de details heb je op dat moment geen trek. Die kun je later teruglezen in het dossier.’

Vrije informatie

Arjan Noordzij is uroloog en vanaf het begin betrokken bij het epd (Epic) en het portaal. Hij vertelt dat er nog veel haken en ogen zitten aan het volledig openstellen van het patiëntendossier. ‘Wanneer geven we bijvoorbeeld de informatie vrij? Door alles direct open te stellen, kan een patiënt op slecht nieuws stuiten. Dat kan prettig zijn wanneer de patiënt met een familielid de uitslag bekijkt. Het scheelt artsen een slechtnieuwsgesprek waardoor tijd vrijkomt om tijdens de afspraak direct over de behandeling te praten. Aan de andere kant bestaat er ook een recht op “niet weten”. Zelf ben ik voorstander van volledige openstelling, maar daar moeten we samen over nadenken.’

Nieuwe toepassingen

Tijdens de eerste bijeenkomst krijgen de patiënten tevens inzicht in de vernieuwingen die voor 2015/2016 gepland staan. Projectleider Sandra Koop en programmamanager Johan Ensing vertellen over videoconsulten, toegang tot het portaal via een app, een vervanger van inloggen via DigiD en MyChart Bedside. ‘Met Bedside kunnen patiënten via een tablet inzicht krijgen in vitale gegevens en bijvoorbeeld zien wanneer hun afspraak met de fysiotherapeut is. Ook kunnen zij daarop pijnscores en vragenlijsten invullen. Denk verder aan medicatieregistratie, foto’s van zorgverleners en natuurlijk toegang tot het medisch dossier.’

Eerste stap

Een van de gebruikers van het zorgportaal is Wilders zelf. Zij wil als bestuurslid dat het portaal snel doorontwikkeld wordt. ‘Niet alleen voor mezelf maar ook om grotere groepen gebruikers aan te spreken. Daar hebben we jullie hulp voor nodig’, verzekert ze de patiënten. ‘Wat denken jullie ervan om tijdens het eerstvolgende overleg van de medisch managers te vertellen waarom openheid van het dossier zo belangrijk is?’ De patiënten stemmen in en daarmee is de eerste stap van de gebruikersgroep gezet.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.