De juiste route voor e-health

[Exclusief] E-health is de belofte die de zorg goedkoper en kwalitatief beter moet maken. Ondernemers worstelen alleen nog met de structurele toepassing van e-health, weet Ruud Janssen, Associate Lector ICT−innovaties in de Zorg. Het lectoraat heeft als doel ondernemers te ondersteunen om hun projecten toekomstbestendig te maken. Het draait om de juiste innovatieroute, stelt Janssen.
De juiste route voor e-health

Waar lopen ondernemers tegen aan?

‘Ondernemers hebben innovatieve ideeën, maar de zorg kan erg ondoorzichtig zijn. Als zij een innovatie succesvol willen aanbieden in de zorg moeten zij eerst bewijzen dat hun oplossing zorgt voor bijvoorbeeld kwaliteitsverbetering of reductie van kosten. Zij weten alleen vaak niet goed waar ze moeten beginnen en dat zorgt ervoor dat de ideeën moeilijk van de grond komen. En komen ze wel van de grond dan vallen veel e-healthprojecten na de pilotfase uiteen omdat het geen levensvatbare businessmodellen zijn. Daarin wilden wij met het project “Succesvol ondernemen met eHealth” verandering brengen. Samen met verschillende ondernemers, zorgaanbieders en verzekeraars zijn we het project in 2012 gestart. Dat heeft geresulteerd in het boek Succesvol ondernemen met eHealth – Innovatieroutes in de Zorg, dat in november vorig jaar is verschenen.’

Wat hebben jullie inzichtelijk gemaakt?

‘Wij hebben vier verschillende innovatieroutes uitgestippeld: de consumentenroute, aanbiedersroute, verzekeraarsroute en overheidsroute. Bij de consumentenroute wordt het product direct aangeboden aan het publiek. De aanbiedersroute is interessant wanneer de oplossing een direct voordeel heeft voor de zorgaanbieder. Als de e-healthoplossing onderdeel wordt van zorg die al wordt aangeboden en vergoed, is de verzekeraarsroute interessant. Tot slot de lastigste, de overheidsroute. Die is interessant wanneer een medisch-technologische toepassing leidt tot nieuwe zorg die nog niet wordt aangeboden of vergoed. Per route beschrijven we aandachtspunten, valkuilen, bijzonderheden en de bewijslast die vereist is.’

Bewijslast?

‘Elke route heeft een eigen set van eisen die de bewijslast vormen. Consumenten willen meerwaarde ervaren en daarop kunnen vertrouwen. Zorgverzekeraars gaan voor een sluitende businesscase en verbetering van kwaliteit. Bij zorgaanbieders moet de oplossing passen in het proces en voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Juist die kwaliteitseisen maken het lastig voor ondernemers, want hoe toon je aan dat jouw toepassing ook daadwerkelijk leidt tot betere zorg? In de zorg gaat het verzamelen van bewijslast meestal via lange studies en randomised trials, maar bij e-health is het bijna onmogelijk om te werken met dubbelblind onderzoek. Het is goed om te weten dat er alternatieven bestaan. Ondernemers en zorgorganisaties zullen samen moeten bespreken welke bewijslast dan overtuigend genoeg is. Zorgorganisaties zijn daarin wel flexibel en werken graag mee als ondernemers een goed idee hebben.’

Wat is er veranderd bij de ondernemers die meewerkten aan het project?

‘We merkten dat ondernemers er veelal van uitgaan dat de zorgverzekeraar het startpunt is en als enige kan zorgen voor structurele financiering. Maar bij lage bedragen zijn consumenten al snel bereid om zelf de kosten voor de e-healthtoepassing op zich te nemen. Een van de ondernemers, die werkte aan een voedingsdagboek voor nierpatiënten, besloot na het zien van de verschillende routes om ook de consumentenroute te proberen. Zij heeft dit online-programma nu succesvol in de markt gezet onder de naam Sterk met voeding. Andere ondernemers stelden scherpere doelen op basis van de bewijslast die hun route vereiste. Kortom, het geeft hun meer informatie over wat de verschillende partijen verwachten en dat is belangrijk om e-health structureel onderdeel te maken van de zorg.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.