Managers, personeelsbegeleiders, de medisch manager ambulancezorg, opleidingscoördinatoren en de medewerkers zelf, hebben vanuit EVA alle informatie direct bij de hand. Voorheen haalden zij de informatie uit allerlei Excel-sheets, mail of andere databases.
Frequenter meten
De organisatie nam in 2011 het besluit om de vaardigheden van de ambulancemedewerkers frequenter te meten. Een toets een keer in de vijf jaar was tot op dat moment gebruikelijk. Tot dan had elk instrument voor het volgen van de competentieontwikkeling van de medewerkers een eigen vorm van verslaglegging. Dat zorgde voor veel verspreide informatie, die moeilijk terug te vinden was. Om daar verandering in te brengen besloot UMCG Ambulancezorg op zoek te gaan naar een systeem.
Modules en prestaties
Het nieuwe systeem kan uitgebreid worden met andere modules, bijvoorbeeld met een roostermodule. Zo kan een medewerker een opleiding selecteren en het tijdstip vastleggen in een nog niet gepubliceerd werkrooster. Op deze manier zijn telkens nieuwe functionaliteiten toe te voegen zonder dat de hele structuur van de informatievoorziening moet veranderen.
Ook zijn de voertuigen van UMCG Ambulancezorg voorzien van ’blackboxes’ die de details van het rijgedrag tijdens de rit vastleggen. Een volgende stap kan zijn om die data naar EVA te sturen om de ritprestaties mee te nemen in het jaargesprek. Het wordt dan direct duidelijk of een chauffeur onder of boven een bepaalde norm presteert.
UMCG Ambulancezorg
UMCG Ambulancezorg is een zelfstandige dochter van het Academisch Medisch Centrum Groningen. Ze verzorgt vanuit 13 ambulanceposten de ambulancezorg in de regio Drenthe. UMCG Ambulancezorg is mede-aandeelhouder in Ambulancezorg Fryslân en verzorgt voor deze organisatie alle facilitaire ondersteuning en HRM-activiteiten. Onder de vlag van UMCG Ambulancezorg werken in Drenthe en Friesland ongeveer 260 medewerkers.
Succes
‘We hebben het project succesvol weten af te ronden dankzij een aantal factoren’, stelt projectleider Machiel de Vink. ‘EVA is ontwikkeld in samenspraak met alle betrokkenen, ongeacht functieniveau en afdeling. Ook was er een strakke projectontwikkelmethode die ruimte biedt aan bezinning en verbetering. Tot slot hebben we technologie gebruikt die geen inbreuk doet op bestaande informatiesystemen.’
EVA
De oplossing is geleverd door Netbasics. Daarnaast zorgt de enterprise service bus van PK automatisering ervoor dat EVA gevoed wordt met broninformatie uit andere (externe) systemen.