Gemeenten zeggen massaal Wmo-contracten op

Ongeveer de helft van de vijftig gemeenten waar Buurtdiensten Nederland actief is, gaat stoppen met de huishoudelijke zorg in de huidige vorm. Jos de Blok: ‘Gemeenten zeggen aan de lopende band contracten op.’

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Gemeenten zeggen massaal Wmo-contracten op

Buurtdiensten is het onderdeel van Buurtzorg Nederland dat Wmo-diensten verleent. De organisatie heeft 85 wijkteams die actief zijn in circa vijftig gemeenten. Jos de Blok, directeur van Buurtzorg Nederland, schat dat de helft daarvan stopt met de huishoudelijke zorg. In plaats daarvan gaan ze ‘schoonmaakondersteuning’ of ‘schoonmaakwerk’ leveren. Ook constateert hij dat gemeenten die wel doorgaan, fors bezuinigen. Soms is sprake van halvering van tarieven of omzet. ‘Van een zachte landing is geen sprake. Gemeenten willen geen geld meer besteden aan huishoudelijke zorg. De gemeente Steenwijkerland gaat zelf een bemiddelingsbureau voor alfahulpen opzetten. Hulpbehoevende burgers moeten die alfahulpen zelf betalen.’

5
59

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

5 REACTIES

  1. Reactie van #2 Peter de Pagter is wel relevant in deze. Is het uitvoering regulier proces uitvoering WMO contractering of nieuwe tendens? ’t Lijkt me dat Buurtzorg niet zomaar een dergelijk bericht de wereld in helpt, maar anderzijds kan ik me opzeggingen op grote schaal zonder vervolg ook niet helemaal voorstellen. Het voorzien in levensonderhoud inclusief zorg voor huishouden wordt vanuit herordening publiek/privaat wordt anders bezien, dat is de trend die ook wordt ingezet. Vanuit andere mindset bezien; ik moet als werkende moeder ook een deel zelf betalen van kinderopvang, en de schoonmaak, waar ik niet aan toe kom, regel ik met mijn huishoudelijke hulp, zoals zoveel werkende ouders dat doen in alle lagen van de samenleving (zorgt meteen ook voor dubbele werkgelegenheid). Een en ander inherent laten zijn met de levensfase is realiteit van het leven. Niet heel raar dat oudere burgers deels ook zelf voorzien (betalen) in zorg voor huishouden/levensonderhoud. Dat is alleszins redelijk; zomaar alles overnemen en voorzien (afgelopen decennia) heeft ook zo z’n schaduwkanten gehad (regie eigen leven). Daar waar afhankelijkheid boven of onder een schaal uitkomt (qua zorgzwaarte, ernst ziekte, broosheid ouderdom en financiën) zouden publieke voorzieningen echter gagarandeerd moeten voorzien. Daar zou geen enkele vrijblijvendheid in moeten zijn (per gemeente hetzelfde!).

  2. Lees alle reacties
  3. Ik dacht dat de buurtzorg het item was van dit kabinet.
    Dichter bij de burger in de buurt.
    Nu worden die gekort op de thuiszorg hoe geloofwaardig is dit nog.
    heb gehoord en gelezen dat er gemeenten zijn die tot 80% korten.
    en dan dezelfde zorg leveren met kwaliteit.
    DEN HAAG wordt wakker
    gemeenten gaan geld gebruiken om hun begroting rond te krijgen.
    Help dit is het begin van het einde

  4. Per 1 januari 2015 krijgen gemeenten een nieuwe taak in het kader van de langdurige zorg. Het is niet meer dan logisch dat gemeente bestaande Wmo-contracten per 31 december 2014 opzeggen om nieuwe en aangepaste zorgcontracten aan te gaan. Vanuit de ministeries is aan de gemeenten de ‘opdracht’ verstrekt om in ieder geval voor 1 augustus 2014 aan te geven welke zorgaanbieders uitgenodigd zullen worden om een offerte uit te brengen voor de zorg na 1 januari 2015. Indien gemeenten uitvoering geven aan die ‘opdracht’ kunnen de zorgaanbieders die uitgenodigd zijn, bij het UWV geen ontslagvergunning aanvragen voor al het personeel.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.