De helpdesk brengt de initiatieven voor ouderenzorg voor migranten in kaart, zodat duidelijk is waar oudere migranten en hun mantelzorgers terecht kunnen voor zorg. De website biedt informatie over rechten, regels en mogelijkheden in de zorg voor de groeiende groep oudere migranten. De informatie is gericht op verbetering van het sociale netwerk en zelfredzaamheid. ‘Ouderen en hun mantelzorgers moeten steeds meer de zorg en ondersteuning die ze nodig hebben, zelf regelen.’
Ervaringsverhalen
De site www.mikadohelpdesk.nl biedt cultuurgerichte informatie, ervaringsverhalen en filmpjes over ouderenzorg. Daarnaast kunnen ouderen en hun mantelzorgers voor advies terecht bij de gratis informatielijn van de Mikado Helpdesk. De helpdesk is totstandgekomen met subsidie van het Europees Integratie Fonds en is onderdeel van het programma ‘Een Intercultureel Fundament’, dat de brancheverenigingen ActiZ en VGN (gehandicaptenkoepel) samen uitvoeren.
Dit was nodig en levert tegelijkertijd meer vraag naar zorg voor de leden van ActiZ en VGN. Dit is een positief voorbeeld van een bijdrage van lobbyclubs.