Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Hulpverleners hebben liever regionaal EPD

Annelies Vermeulen
Hulpverleners hebben meer vertrouwen in een EPD op regionaal dan op landelijk niveau. Dat blijkt uit onderzoek van het AMC in Amsterdam en het NIVEL.
Hulpverleners hebben liever regionaal EPD

Zolang de gegevensuitwisseling kleinschalig wordt toegepast, kunnen de kinderziektes er gemakkelijker uit worden gehaald en kan het vertrouwen groeien, denken de hulpverleners. Vervolgens kan worden ingezet op het doorvoeren van verbeteringen.

Wetgeving

Dit is niet alleen een zaak van techniek, maar ook is het belangrijk oog te hebben voor de rechtszekerheid van de betrokken zorgverleners en zorginstellingen, staat in het onderzoek van NIVEL. “Het is belangrijk dat wetgeving zo duidelijk is dat hier betrekkelijk eenvoudig uit kan worden afgeleid wat hun verantwoordelijkheden zijn en wanneer zij het risico lopen aansprakelijk te worden gesteld.” (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Lees ook:

EPD grootste ICT uitdaging binnen de zorgsector

Schippers overtuigt Eerste Kamer niet van nut EPD

Kroes waarschuwt voor gevolgen afwijzen EPD

2 REACTIES

  1. Er zijn al een aantal goed werkende regionale EPD’s. Mooi dat ze er zijn en vooral behouden zou ik zeggen. Als zorgconsument heb ik er positieve ervaringen mee. Dat gezeur over privacy vind ik een achterhaalde discussie. Ik durf voor een goede fles wijn te wedden dat ik met een witte jas aan, stethoscoop om de nek en een pasje op mijn revers binnen een uur met een winkelwagen vol statussen een ziekenhuis uit kan lopen. De enige ‘bescherming’ van de privacy is dat ik in ruim 80% van de gevallen het handschrift van de geachte medici niet lezen kan. Wat dat verder tot gevolg kan hebben zullen we het hier maar niet over hebben.
    Ook ik pleit echter voor een landelijk EPD. Ik heb na. zelf ervaren dat er toch (geografische) grenzen aan zo’n regionaal EPD zitten. Als je op de grens van 2 regionale EPD’s woont kan het dus voorkomen dat je als zorgconsument in de ander regio gaat ‘zorg-shoppen’. Het overkwam me dus dat ik aldaar een antibioticum voorgeschreven kreeg waar ik echter allergisch voor ben. Ik was dat zelf even vergeten met alle gevolgen van dien. Jammer dat de EFD’s op 2 km van elkaar niet met elkaar kunnen communiceren. Nu liep het nog met redelijke bijwerkingen af, een volgende keer zou dit echter evt. tot een zeer dure (spoed)opname kunnen leiden.
    Regionale EPD’s zijn OK, maar wat te doen bij overschrijding van geografische grenzen?
    De zorgconsument zelf ook wat meer verantwoordelijkheden geven? Lijkt me een prima plan; het gaat immers toch om mijn medische gegevens. (Dat wordt in de gehele EPD discussie maar even terzijde geschoven; het gaat helaas nog steeds over de hoofden van de patiënten heen.)
    We lopen inmiddels toch bijna allemaal met een mobiel rond waarop tig Gb. kan. Waarom daarop niet op zijn minst de samenvattingspagina van het EPD gezet!?

  2. Lees alle reacties
  3. “Zolang de gegevensuitwisseling kleinschalig wordt toegepast, kunnen de kinderziektes er gemakkelijker uit worden gehaald en kan het vertrouwen groeien, denken de hulpverleners. ”
    Hmm, uitgaande van 1 standaard (motie Dupuis afgelopen dinsdag) voor heel NL betekent dit dat je voor alle regio’s dezelfde fouten gaat ontdekken, en die 1x per regio moet oplossen.
    Feitelijk is dit een argument voor 1 landelijk systeem. Waarbij je 1x een fout ontdekt, en die 1x oplost voor alle gebruikers.
    Tenzij je als uitgangspunt hanteert dat elke regio zijn eigen standaarden bepaalt, en zijn eigen IT-oplossingen dienovereenkomstig inricht.
    Op korte termijn zou dit inderdaad goed kunnen werken. Dat heeft de OZIS immers bewezen; en juist daar zag je dat dezelfde fout tig keer in verschillende regio’s werd gezien en dat gebruikers moesten wachten op oplossingen omdat andere regio’s voorrang kregen. Niet handig.
    En dat is een van de redenen om af te stappen van regionale standaarden en over te stappen naar een landelijke. Dat geven de leveranciers zelf aan.
    Verder valt me op dat er niets wordt geadviseerd over de positie van de zorgconsument. Terwijl dat afgelopen dinsdag doorslaggevend bleek – privacy en nut voor de zorgconsument.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.