Er wordt in de ggz veel gebruikgemaakt van verschillende e-healthtoepassingen, maar doordat die niet goed zijn gekoppeld met het patiëntendossier leidt dit gebruik juist tot meer administratieve handelingen. Dat schrijft Nictiz op basis van onderzoek bij Rivierduinen, Arkin, GGZ Oost-Brabant en Parnassia. Uit dit onderzoek blijkt dat de sector er juist bij gebaat zou zijn om een goede informatie-uitwisseling te verzorgen, omdat dit bijdraagt aan een volledig beeld van de patiënt.
Informatie-uitwisseling gebrekkig in ggz
‘Op dit moment ontbreken in de ggz-sector landelijke beleidskaders en standaarden voor een goede informatie-uitwisseling. Hierdoor wordt behandelinformatie en/of informatie over diagnoses vaak nog ongestructureerd vastgelegd’, staat in het rapport te lezen. ‘Dit betekent een lage mate van uitwisselbaarheid van patiënteninformatie en een hoge administratieve last voor de zorgverlener. Uit onderzoek komt naar voren dat met name de uitwisseling tussen ggz-instellingen onderling, tussen ggz-instellingen en e-healthtoepassingen en tussen ggz-instellingen en gemeenten snel verbetering behoeven.’
Oplossing voor gebrekkige informatie-uitwisseling
De informatie-uitwisseling verloopt nu volgens Nictiz dus vaak gebrekkig, maar kan op korte termijn worden verbeterd. ‘Implementatie van bestaande standaarden en een analyse van gegevens die specifiek van toepassing zijn op de ggz-sector vormen het beginpunt van gestructureerde gegevensuitwisseling’, schrijft Nictiz.