De stijging van de inzet van ECD’s blijkt uit de eHealth-monitor, die Nictiz en het NIVEL vorige week beschikbaar maakte. Veel organisaties in de care zijn bezig met het invoeren van een nieuw ECD en velen zien het cliëntportaal als een logische vervolgstap. Degenen die er al mee werken zijn zonder uitzondering daarover zeer positief. Het verbetert de communicatie en het begrip tussen zorgverleners en cliënt/familie, en daarmee de sfeer en de kwaliteit van leven en werken.
Tijd
Een van de genoemde aandachtspunten in de monitor voor implementatie van ECD’s en andere e-health oplossingen is tijd. Het aanpassen van de werkprocessen van medewerkers om meer tijd te maken voor eHealth-gerelateerde taken, gebeurt nog te weinig. Brancheorganisatie ActiZ vindt dat de omslag radicaler moet. Eerst zouden cliënt en professional samen moeten kijken hoe de zorgvraag met technologie te beantwoorden is. Cliënt en professional moeten de ruimte krijgen om de zorg naar hun wensen en mogelijkheden in te richten, en daarbij technologie nadrukkelijk als eerste oplossing beproeven. De combinatie van sociale innovatie en technologie is bij uitstek geschikt om de autonomie van beiden te bevorderen. Cliënten kunnen langer thuis wonen door thuistechnologie, verpleegkundigen en verzorgenden kunnen met de technologie hun cliënten beter op maat bedienen.
Dossier Patiëntenportaal
Patiëntportalen zijn websites waar patiënten hun medische gegevens kunnen bekijken, vaak aangevuld met handige functionaliteiten zoals online een afspraak maken, vragen stellen aan een arts of een herhaalrecept aanvragen.In dit dossier staan artikelen waarin ziekenhuizen vertellen over hun portaal, de mogelijkheden en hun toekomstplannen (Bijv. exporteren medisch dossier en koppelen medische devices/wearables)