Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Judith Meijer gaat veranderen bij Indigo Service

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
[Exclusief, interview] Judith Meijer is niet iemand die ergens lang blijft zitten. Na zes jaar te hebben gewerkt als bestuurder bij Gezondheidscentra Amsterdam Zuidoost vond ze het tijd voor iets nieuws. Het werd directeur bij Indigo Service Organisatie.
Judith Meijer gaat veranderen bij Indigo Service

De basis-ggz zit in zwaar weer, maar dat is nu net de uitdaging voor Meijer. Ze begint er op 1 november, maar af en toe doet ze alvast ‘wat kleine dingetjes’. Meijer: ‘Ik was op zoek naar een jonge organisatie waar innovatiebehoefte is. Dat is bij Indigo het geval en bovendien kan ik daar mijn ervaring in de tweedelijns ggz en in de eerste lijn met elkaar verbinden.’

In Amsterdam Zuidoost heeft Meijer meegewerkt aan veel veranderingen. GAZO was een gezondheidscentrum op klassieke leest, waar apothekers, huisartsen, fysiotherapeuten en andere eerstelijns zorgverleners in loondienst allemaal met elkaar in een organisatie werkten. Lang was de organisatie afhankelijk geweest van subsidie en dat was merkbaar, zegt Meijer: ‘Dat had een bepaalde cultuur gebracht die niet meer paste bij de dynamiek in de markt. We zijn op een andere manier gaan werken, zakelijker. Geld verdienen is niet het doel, maar wel een randvoorwaarde.’ GAZO heeft zich als speler in de markt op de kaart gezet. Voor Meijer was het moment gekomen waarop ze zich afvroeg of ze nog kon bijdragen aan de volgende fase waarin GAZO terecht is gekomen. Ze besloot tot een nieuwe carrièrestap.

Indigo is pionier geweest in de dit jaar ingevoerde generalistische basis-ggz. Inmiddels is het ‘product basiszorg’ de norm geworden. Er is meer concurrentie ontstaan. Dat vormt ook een risico, zegt Meijer: ‘Als je niet uitkijkt, ga je ten onder aan je eigen succes.’ Meijer heeft gemerkt dat de bereidheid tot verandering wel degelijk bestaat bij haar nieuwe organisatie. De basis-ggz moet toekomstbestendig worden. Meijer: ‘We zullen opnieuw naar het zorgaanbod product moeten gaan kijken. Sluit het nog wel aan bij de markt? Is er behoefte aan? Basis-ggz is mooi, laagdrempelig en staat dicht bij de cliënt.’

Indigo Service Organisatie is een bv met aandeelhouders. Daar legt Meijer verantwoording aan af. De organisatie is opgericht door grote ggz-instellingen en ontwikkelt diensten en ondersteunende producten voor de acht franchisenemers die de daadwerkelijke zorg verlenen. Een aantal van hen biedt alleen kort, middel, intensief en chronisch. De andere doen daar ook preventie en de poh-ggz bij. De Service Organisatie ondersteunt de franchisenemers. Ook daar ziet Meijer veel mogelijkheden: ‘Tot nu toe is vooral vanuit de inhoud en merkstrategie samengewerkt. Maar de huidige tijd biedt ook ruimte om te kijken naar gebieden als bedrijfsvoering of het onderhouden van relaties met de eerste lijn.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.