
‘In ons ziekenhuis staan hygiëne en veiligheid hoog op het prioriteitenlijstje’, vertellen Tom Fasten en Natascha Gerits-Wijnalda, teamleiders schoonmaak. ‘Maar in de loop der jaren had men op elke afdeling een eigen schoonmaakmethode ontwikkeld. Dat was niet efficiënt. Het roer moest dus om.’ Alle werkkasten, materialen, middelen en werkmethoden zijn daarom gestandaardiseerd en er is een ergonomische werkkar in gebruik genomen. Gerits: ‘Iedereen werkt nu op dezelfde manier aan de hand van een afvinklijst in dezelfde praktische volgorde. Voor de niet-Nederlandstaligen en analfabeten hangt er een fotolijst in de werkkasten.’
Structuur door kleur
Fasten: ‘Door de gestructureerde opzet kan een afdeling beter worden schoongemaakt. We werken met een kleurmethode die overal is doorgevoerd, waardoor meteen duidelijk is welke schoonmaakmiddelen en -materialen waarbij horen. Bijvoorbeeld groen voor de vloer, rood voor sanitair en blauw voor algemene ruimten. Bovendien zijn alle schoonmakers geschoold zodat zij goed weten wat de effecten van hun werk zijn.’
Waardering van de inspectie
De nieuwe opzet is gedaan in overleg met Patricia Houtman, hoofd infectiepreventie van het Kennemer Gasthuis, om de veiligheid en hygiëne te waarborgen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft na een audit laten weten de werkmethoden en eenduidigheid zeer te waarderen.