Het doel van het meldpunt, dat onder de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) valt, is de opsporing van structurele problemen. Individuele klachten worden doorverwezen naar de zorgaanbieder. Ook anonieme meldingen worden bij het meldpunt in behandeling genomen, als tenminste duidelijk is om welke instelling het gaat. Het meldpunt wordt voorlopig voor drie maanden ingesteld.
Betere ingang bij de Inspectie
Renske Leijten drong in april al aan op het instellen van een meldpunt in de gehandicaptenzorg. Klink beloofde haar om onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Leijten: “Ik ben blij dat mensen nu een betere ingang hebben bij de IGZ. Nu kunnen misstanden in instellingen sneller aan het licht komen en kan de Inspectie sneller ingrijpen.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)
Lees ook:
CG-Raad wil vijftig miljoen voor gehandicapten terug
Speciaal boek moet verstandelijk gehandicapten helpen stemmen
SCP telt licht verstandelijk gehandicapten
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Individuele klachten worden niet geaccepteerd. Volgens mij zijn het juist ouders en verwanten die de gewenste informatie kunnen aandragen.
Voor wie is het meldpunt nu eigenlijk bedoeld? Welke mensen krijgen een betere ingang bij de IGZ?