Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Kwaliteitsplannen verpleeghuizen moeten concreter

Anouk Brinkman
De kwaliteitsplannen van verpleeghuizen moeten de komende jaren concreter worden gemaakt. Dat concludeert Zorgverzekeraars Nederland op basis van een analyse van adviesbureau KPMG, die een grote variatie in de kwaliteitsplannen laat zien. 
Foto: AdobeStock

De informatie uit de kwaliteitsplannen van verpleeghuizen dient als basis voor inkoopgesprekken tussen zorgkantoren en zorginstellingen. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft KPMG opdracht gegeven om de kwaliteitsplannen, die onderdeel zijn van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg, te analyseren. Uit de analyse blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de kwaliteitsplannen, zowel qua vorm, als in mate van detail. ZN stelt dat er winst valt te behalen in de mate van concreetheid. Om een goede dialoog met zorgkantoren te kunnen voeren, is het volgens de zorgverzekeraars daarom belangrijk dat verpleeghuizen de plannen verder doorontwikkelen.

Gemotiveerde zorginstellingen

Tegelijkertijd benadrukt ZN dat dit resultaat ‘niet onlogisch is voor een eerste keer’. Ook concluderen de zorgverzekeraars dat verpleeghuizen de uitvoering van het kwaliteitskader actief hebben opgepakt en dat er door de sector hard is gewerkt aan alle kwaliteitsplannen. Veel organisaties hebben op locatieniveau en soms woongroepniveau een kwaliteitsplan opgesteld. ‘De analyse laat zien dat verpleeghuizen gemotiveerd zijn en initiatieven ondernemen om de kwaliteit van zorg te verbeteren en dat de beweging richting kwaliteitsverbetering hiermee in gang gezet is.’

Regionaal beeld

De analyse van KPMG geeft op regionaal en landelijk niveau een beeld van de stand van zaken binnen de sector en op welke onderdelen de sector zich wil ontwikkelen. ‘Met dit beeld kunnen we als zorgkantoren beter invulling geven aan onze rol om in te kopen op kwaliteit van zorg en kennisdeling te bevorderen ter verbetering van kwaliteit’, schrijft ZN. ‘Ook kunnen we met deze informatie het gesprek over de inhoud van het volgende kwaliteitsplan met de zorgaanbieder goed voeren.’

2 REACTIES

  1. Jammer, dat er niets zorg-inhoudelijks uit het het KPMG-onderzoek wordt gemeld. Wat mijn ervaring als mantelzorger is met een haast 100 j moeder in 2 verpleeghuizen afgelopen 5 jaar: dat er wel een medisch-zorgbeleid (en-praktijk) is, maar dat er nog geen breder beleid&praktijk is gericht op het wel-bevinden van de bewoners..
    John Huijg
    .

  2. Lees alle reacties
  3. Goed om te lezen dat de Nederlandse verpleeghuizen de uitvoering van het kwaliteitskader actief hebben opgepakt. En mooi dat er door de sector hard is gewerkt aan alle kwaliteitsplannen. Samen leren en verbeteren om de zorg en begeleiding voor bewoners nog beter te maken. Groot respect hiervoor!
    Jan Kremer (voorzitter Kwaliteitsraad)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.