Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Laagdrempelig meldpunt zorgfraude gestart

Mark van Dorresteijn
Vijf cliëntenorganisaties willen cliënten op een toegankelijke manier vermoedens van fraude, oneigenlijk gebruik of andere misstanden in de zorg laten melden. De meldingen kunnen gaan over de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
Laagdrempelig meldpunt zorgfraude gestart

De pilot is op 5 februari van start gegaan en eindigt 1 oktober 2014. Het is nieuw dat cliëntenorganisaties onderling op dit thema samenwerken en ook nieuw dat zij samenwerken met organisaties die zich bezighouden met toezicht en opsporing, zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

Pilot

‘In het verleden hebben cliëntenorganisaties zich niet zo expliciet beziggehouden met fraude, oneigenlijk gebruik en andere misstanden in de zorg’, vertelt Dennis van den Brink, projectleider vroegtijdige signalering van mogelijke zorgfraude bij het cliëntenorganisatie LOC Zeggenschap in zorg (LOC). ‘Dit initiatief voor het meldpunt is ontstaan in gesprek met het ministerie van VWS. In dit pilotproject willen we ook onderzoeken of cliënten makkelijker via cliëntenorganisaties melding doen van fraude. De mogelijke laagdrempeligheid van de cliëntenorganisaties kan de samenwerking met NZa en IGZ , maar ook met bijvoorbeeld zorgkantoren en zorgverzekeraars bevorderen en stimuleren.’

Samenwerking

Naast LOC werken het Landelijk Platform GGz (LPGGz), NOOM, Per Saldo en Stichting Klokkenluiders VG mee aan het project. Het doel is om fraude, oneigenlijk gebruik van zorggeld of andere misstanden aan te pakken of zelfs te voorkomen. De organisaties zijn meer dan een doorgeefluik, benadrukt Van den Brink. ‘We nemen de meldingen aan en onderzoeken wat wij zelf kunnen doen om het vermoeden serieuzer te maken zodat er snel actie ondernomen kan worden door de NZa, IGZ of andere instanties. Zo nemen we contact op met de melder voor een nadere toelichting, aanvullende informatie of eventuele bewijsstukken.’

Meldingen

De cliëntenorganisaties  verzamelen de meldingen via de websites en telefooncentrales in een gezamenlijke database. Sinds de start op 5 februari hebben de organisaties al ruim 25 meldingen ontvangen via telefoon en e-mail.

Voor het NOOM (Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten) is de werkwijze voor het mogelijk ontvangen van meldingen anders dan bij de andere organisaties. Het NOOM zet vertrouwenspersonen in om bij migranten langs te gaan en hen te informeren over fraude en het belang om misstanden te melden. Hier zijn nog geen concrete cijfers van.

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.