LUMC beklaagt zich bij Inspectie over ChipSoft

ChipSoft dwingt ziekenhuizen tot een update die leidt tot onveilige zorg. Dat zegt LUMC-bestuursvoorzitter Willy Spaan in Zorgvisie. Hij heeft hierover een klacht ingediend bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Willy Spaan, bestuursvoorzitter LUMC
Foto: Paul Tolenaar

Twee grote softwarebedrijven domineren de markt voor epd’s: ChipSoft en Epic. ChipSoft heeft vijftig ziekenhuizen als klant. In de ogen van het LUMC maakt ChipSoft misbruik van zijn dominante marktpositie.‘ChipSoft dwingt ons tot een nieuwe release die volgens onze veiligheidsexperts en medisch specialisten leidt tot onveilige zorg’, zegt LUMC-bestuursvoorzitter Willy Spaan in een interview met Zorgvisie. Spaan vindt dit onacceptabel en vindt dat de IGJ hiertegen moet optreden.

ChipSoft ondersteunt software niet meer

Het conflict tussen ChipSoft en het LUMC dateert al van 2017. ChipSoft ondersteunt eind 2018 de oude software niet meer. Spaan: ‘Andere ziekenhuizen waren het met ons eens, maar zij zijn schoorvoetend overstag gegaan. Wij hebben voet bij stuk gehouden en weigeren de nieuwe release. We hebben dit aangekaart bij de IGJ. Die discussie loopt nog. We zijn overigens onder druk van de tijd akkoord gegaan met een aangepaste versie.’

VWS en IGJ moeten optreden

Het ministerie van VWS en de IGJ moeten hun verantwoordelijkheid nemen, vindt Spaan. ‘Bij medische apparatuur zijn we in Europa qua veiligheidseisen veel strenger geworden. Dat is terecht. Bij software doen we dat nog onvoldoende. Dat moet echt veel beter. Dat doen ze nog niet voldoende. Ik verwacht dat zij met de gebruikers en de leveranciers aan tafel gaan om hierover afspraken te maken. Je kunt een release niet afdwingen als daar evident onveilige situaties door veroorzaakt worden. Daarmee breng je de zorgprofessional in een onmogelijke positie. Er moet tegenwicht komen tegen de machtige softwarebedrijven.’ Zorgvisie heeft ChipSoft om een reactie gevraagd, maar het softwarebedrijf heeft nog niet gereageerd.

Bankpas met medisch gegevens

Willy Spaan benadrukt in het interview in Zorgvisie magazine, dat vrijdag 28 september in print verschijnt, dat de ziekenhuizen een enorme uitdaging op IT-gebied hebben. ‘De invoering van waardegedreven zorg en de inrichting van regionale ketenzorg vereisen dat je digitale data heel makkelijk moet kunnen delen. Het aan elkaar knopen van IT-systemen is in de praktijk zo ingewikkeld dat we data tussen ziekenhuizen nog steeds met cd-rom uitwisselen. Er zijn in Nederland vele bedrijven die zich hiermee bezighouden. Landelijke regie ontbreekt. Als je patiënten een grote rol wilt geven in het managen van hun eigen gezondheid, moet je een epd hebben waarover patiënten de baas zijn. Ze moeten een bankpas met medisch gegevens krijgen. Denemarken en Estland zijn in dat opzicht veel verder. Hier moeten we echt aan werken, anders krijgen we die prachtige vergezichten niet voor elkaar.’

1 REACTIE

  1. Geachte heer Spaan, Compliment voor uw analyse. Ik zie veel overeenkomsten tussen uw opmerkingen en die van uw collega Van Houdenhoven van de St Maartenskliniek. Een mooi en concreet voorbeeld van patiënten een grote rol geven in het managen van hun eigen gezondheid en waarover zij de baas zijn vond ik in Groot-Brittannië. Het heet “patientsknowbest” Ontwikkeld door een Britse arts die tevens patiënt is. 6 miljoen Britten hebben toegang tot hun medische dossiers en ruim 1.2 miljoen gebruiken het actief. Daarom sloot ik met hem een overeenkomst om het in NL en Duitsland te introduceren. Zie ook: https://www.skipr.nl/actueel/id30981-%27medisch-facebook%27-maakt-opwachting-in-nederland.html Hoogachtend, Jan van der Beek

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.