Veel ziekenhuizen bouwen een wachttijd van een week in zodat artsen de uitslagen eerst kunnen duiden. Maar de Patiëntenfederatie vindt die gedwongen wachttijd een vorm van betutteling. ‘Patiënten kunnen doorgaans heel goed zelf beslissen wanneer zij uitslagen direct willen zien, of dat ze eerst uitleg willen van de dokter’, zegt directeur Dianda Veldman.
De gemiddelde patiënt bestaat niet
De Patiëntenfederatie wil dat ziekenhuizen tegemoetkomen aan de behoefte van patiënten aan meer maatwerk in patiëntportalen. Dé patiënt bestaat immers niet, dus de behoefte aan wel of geen online inzage in onderzoeksuitslagen verschilt eveneens per persoon. Zo blijkt uit onderzoek van de Patiëntenfederatie dat de helft van de mensen uit haar zorgpanel die een portaal gebruiken (wel) graag toelichting willen van de arts.
Patiënten die direct hun onderzoeksuitslagen kunnen inzien, hoeven niet onnodig lang in spanning te zitten. Ook zorgt het ervoor dat patiënten de uitslagen kunnen inzien op een tijdstip en plaats die prettig is voor hen. Verder bereidt het patiënten beter voor op hun gesprek met de arts.
Vooraf goed waarschuwen
Maatwerk betekent dat de patiënt óók de mogelijkheid moet hebben om uitslagen met vertraging te bekijken. En dat ziekenhuizen patiënten waarschuwen voordat ze hun gegevens bekijken dat er vervelende of onverwachte uitslagen bij kunnen zijn. Of dat de uitslagen nog besproken moeten worden in een multidisciplinair team.
De Patiëntenfederatie reageert met haar standpunt op het Versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional (VIPP-programma). In dit kader zijn alle Nederlandse ziekenhuizen bezig met het openstellen van hun epd’s voor inzage door patiënten via online portalen.
Verschillende afwegingen door ziekenhuizen
De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) wijst erop dat ziekenhuizen verschillende afwegingen maken bij het beschikbaar maken van onderzoeksuitslagen. ‘Er zijn dokters die eerst willen praten met de patiënt en er zijn artsen die de uitslagen zonder inmenging direct vrij willen geven’, zegt een woordvoerster. In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld bij zeer slecht nieuws, is het volgens haar soms beter om eerst in gesprek te gaan met de patiënt. ‘Maar dat patiënten hun eigen gegevens moeten kunnen inzien, vinden wij natuurlijk ook, dat is hun recht.’
ANP / Zorgvisie