Meerjarencontracten vormen tussenstap naar inkoopvolwassenheid’

Meerjarencontracten vormen een goed vertrekpunt voor meer samenwerking en transparantie. Toch leiden ze niet automatisch tot ‘waardecreatie’ of ‘inkoopvolwassenheid’ bij zorgaanbieders en verzekeraars; de motieven voor het maken van meerjarenafspraken zijn soms nog opportunistisch en de contractuele invulling is niet zelden mager.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
meerjarencontracten
Foto: marchmeena29/Getty Images/iS

Eén en ander kwam naar voren tijdens de drukbezochte Dag van de Zorginkoop die Zorgvisie vandaag, 20 maart 2019 hield. Erik van Raaij, als hoogleraar Inkoopmanagement verbonden aan de Erasmus Universiteit, en onderzoeker Peter Dohmen presenteerden in Utrecht de eerste uitkomsten van een onderzoek naar het groeiende aantal meerjarencontracten in de zorg.

Contracten met looptijd van 3 tot 10 jaar

Meerjarencontracten zijn binnen de context van gereguleerde marktwerking een relatief nieuw fenomeen. Toch groeit hun aantal in hoog tempo. Voor zijn lopende promotieonderzoek heeft Dohmen 17 contracten onder de loep genomen; tien daarvan kennen een looptijd van 3 jaar, één

0
1164

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.