Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Met een restitutiepolis heb je een heldere boodschap’

Eindredacteur
Ivo van Dijk keert als bestuurder bij ONVZ na vijf jaar terug in het zorgverzekeringsvak. Het consumentenvertrouwen in deverzekeraars is in die jaren flink gedaald. Met eerlijke, transparante communicatie kunnen ze het herwinnen, meent hij, maar een natura- of budgetpolis maakt dat niet eenvoudig.
Ivo van Dijk
Foto: ONVZ

U keert na dertien jaar terug bij ONVZ en na vijf jaar terug in het zorgverzekeringsvak. ‘Ja, ik heb in totaal achttien jaar bij zorgverzekeraars gewerkt waaronder bijna vijf jaar bij ONVZ. Zorg verzekeren heeft mij altijd geboeid. Het is een enorm beweeglijke sector met een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Iedereen heeft een zorgverzekering nodig, nog afgezien van de wettelijke verplichting. Wat het een bijzondere tak van verzekeren maakt, is de mix van verzekeren met de opdracht van de overheid. Je hebt te maken met het zorgaanbod en met het zorgbeleid van VWS.’

Onlangs werd bekend dat het consumentenvertrouwen in verzekeraars is gedaald onder meer wat betreft de invulling van die maatschappelijke rol. ‘Dat verbaast me niks, het vertrouwen in de hele financiële sector is gedaald en de perceptie is dat zorgverzekeraars hier onderdeel van uitmaken. We zitten ook in een lastige spagaat want een deel van de opdracht vanuit de overheid is om de kosten van de gezondheidszorg terug te dringen. En de klant wil op het moment dat hij een verzekeraar kiest een lage premie en op het moment dat hij ziek is de beste zorg. De sleutel ligt in communicatie: heel eerlijk en transparant communiceren. Met een restitutiepolis, zoals ONVZ aanbiedt, heb je een heldere boodschap, met een natura- of budgetpolis wordt het een stuk ingewikkelder.’

Volgens genoemd onderzoek genieten aanbieders van een restitutiepolis dan ook het meeste vertrouwen. ‘In alle onderzoeken komen restitutieverzekeringen er beter af. En ONVZ scoort daarin altijd heel hoog.’

Verzekeraars wordt verweten dat ze nog steeds niet inkopen op kwaliteit. ‘Het grote issue is hoe maak je kwaliteit transparant? Dat is lastig. Je kunt pas effectief op kwaliteit inkopen als duidelijk is wat dat is. Voor elektrische apparaten en huizen is het relatief eenvoudig en heb je bijvoorbeeld een energielabel. Maar het vraagt veel inspanning en tijd om de kwaliteit van zorg eenduidig in kaart brengen.’

Is al duidelijk wat uw portefeuille wordt? ‘Ja, ik word onder meer verantwoordelijk voor de dienstverlening aan verzekerden en daarnaast financiën en IT.’

Dat laatste lijkt me geen makkelijke met alle privacy-issues. ‘Ik heb net een boek uit van trendwatcher Adjiedj Bakas, De toekomst van gezondheid, waarin onder meer dit onderwerp wordt aangesneden. We geven ons met het grootste gemak vrijwillig bloot aan grote Amerikaanse corporaties als Facebook in ruil voor het gebruiksgemak dat ze bieden. Aan de andere kant doen we heel moeilijk over het delen van gegevens, zoals in het elektronisch patiëntendossier. Het is goed om hier discussie over te blijven voeren om te komen tot een andere kijk op dit thema. Pas dan kunnen de voordelen van gegevens delen in de cloud ten volle worden benut. Zeker als zorgverzekeraar moet je er natuurlijk alles aan doen om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen.’

U wordt tweede bestuurder naast Jean-Paul van Haarlem, die per 1 oktober het voorzitterschap op zich neemt. ‘Jean-Paul is al sinds 2005 lid van de raad van bestuur en werkt zestien jaar bij ONVZ. U kunt snel uitrekenen dat we al eens collega’s zijn geweest. We hebben allebei jarenlange ervaring in zorg verzekeren, alleen hij continu. Ik heb de laatste vijf jaar een uitstapje gemaakt naar alarmcentrale SOS International.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.