In het visiedocument van Tim Kelsey, die verantwoordelijk is voor patiëntinformatie binnen de NHS, staat dat patiënten meer in staat moeten zijn om hun zorg zelf te managen via internet. Zo wordt het voor patiënten mogelijk om veel beter met de NHS te communiceren. Bijvoorbeeld voor het maken van afspraken en aanvragen van herhaalrecepten. Daarnaast kunnen zij de testresultaten volgen, huisarts en behandelend arts mailen, en feedback geven op de geleverde zorg. De voorstellen hangen samen met veranderingen in de contracten van huisartsen die per april vernieuwd worden. Met de nieuwe contracten moet het in ieder geval mogelijk worden om online afspraken te maken en herhaalrecepten aan te vragen.
Apps
In de toekomst wil de NHS ook meerdere apps ondersteunen die het mogelijk maken voor patiënten om hun eigen gezondheid te managen via de smartphone of tablet. Het gaat om lifestyle aspecten zoals beweging en dieet. De NHS benadrukt dat het verder gaat dan de bestaande iOS en Android apps omdat de NHS-apps in staat zullen zijn om te communiceren met het elektronische dossier van de NHS. Patiënten zullen daardoor in staat zijn om ‘hun eigen dossier te bekijken, samen te voegen en te verbeteren via dit soort apps’, zegt Kelsey in het document.
Veiligheid
Wanneer de patiënten precies toegang krijgen is nog niet bekend. Kelsey laat weten dat er nog wat werk aan de winkel is om de ideeën compleet uit te werken en om de veiligheid van data voldoende te waarborgen.

Epd / LSP
Medische gegevens vanr patiënten worden verzameld in het elektronisch patiëntendossier/cliëntendossier. De uitwisseling daarvan vindt plaats via het Landelijk Schakelpunt (LSP). In het dossier epd/LSP verzamelt Zorgvisie best practices en artikelen over dit onderwerp.
Bekijk het dossier
Om wat hulp te kunnen bieden hoe je kunt bereiken wat NHS al heeft bereikt en gaat bereiken is dit wellicht een interessant artikel: http://www.microstrategy.co.uk/about-us/scotland/NHS/
LSP is een compromis. Het maximaal haalbare. Het lijkt erop dat men die stap aan de andere kant van de Noordzee gaat overslaan. Ook zij zullen geconfronteerd worden met tegenwerking van het zorgveld, politici etc. Hopelijk slaan zij zich er beter door heen dan wij tot nu toe hebben gedaan.
Wij zouden de visie en moed dienen te hebben hetzelfde te doen.
Goede stap van de NHS. De volgende stap zal zijn dat iedereen de data uit zijn eigen medisch dossier onder voorwaarden anoniem ter beschikking kan stellen voor diverse vormen van onderzoek of zelf kan bepalen met wie zijn data gedeeld kan worden. Op deze wijze komt de ‘patient’ eindelijk eens in control en raken we ook uit de spagaat waarbij verzekeraars en ziekenhuizen elkaar hun data niet gunnen waardoor we nog steeds werken alsof het 1970 is.
Een dergelijke oplossing moeten wij in Nederland ook implementeren in plaats van de huidige krakkemikkige lokale dosiers via een LSP aan elkaar te knopen.