Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

NZa dwingt verzorgingshuizen om onterechte rekeningen terug te betalen

Verschillende maatregelen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hebben ertoe geleid dat verpleeg- en verzorgingshuizen in totaal ruim 188.000 euro terug hebben betaald aan ruim driehonderd gedupeerden. Deze cliënten hadden onterecht een rekening gekregen voor zorg en diensten waarvoor zij niet hoefden te betalen.
NZa dwingt verzorgingshuizen om onterechte rekeningen terug te betalen

Aanleiding voor de maatregelen waren signalen van de Consumentenbond dat de informatie aan cliënten over bijvoorbeeld was- en inrichtingskosten summier, niet eenduidig en soms zelfs fout was. De NZa deed in 2014 onderzoek naar dit probleem. In tien gevallen stelde de NZa vast dat cliënten daadwerkelijk ten onrechte bijbetaald hebben voor zorg die vanuit de langdurige zorg werd vergoed. Hiermee is een totaalbedrag van 188.257,66 euro gemoeid. Dit bedrag is inmiddels terugbetaald. De hoogte varieert van 18,50 euro tot 4.000 euro per cliënt.

Aanspraken

Bij 304 zorgaanbieders die buiten de reikwijdte van het onderzoek van de Consumentenbond vielen, constateert de NZa dat twintig zorginstellingen in het verleden onterechte bijbetalingen in rekening brachten. Ook dit geld is teruggestort. Ook bleek de informatievoorziening aan cliënten over bijbetalingen in veel gevallen onvoldoende transparant. Het gaat vooral over pedicure, was- en inrichtingskosten. Het Zorginstituut gaat de inhoud van deze aanspraken de komende maanden verduidelijken.

Toezicht

De NZa stuurde zestien zorginstellingen een brief met daarin het voornemen dat zij formele toezichtmaatregelen zou treffen als de instellingen hun cliënten nog steeds niet correct en duidelijk uitlegden waarvoor zij wel of niet moesten bijbetalen. Daarop werd de informatie alsnog aangepast. De NZa heeft deze aanpassingen gecontroleerd en akkoord bevonden. Er volgen daarom geen andere toezichtmaatregelen.

Transparant

De afgelopen maanden heeft de NZa samen met zorgaanbieders, zorgkantoren en cliëntenorganisaties maatregelen besproken om onterechte bijbetalingen terug te dringen. Als gevolg hiervan is voorlichting over bijbetalingen voor cliënten transparanter geworden. In de overeenkomst die aanbieders en zorgkantoren sluiten staat dat de instellingen informatie over aanvullende diensten op de website moeten publiceren. Instellingen moet zich hieraan houden.

Bewoners

Er is bovendien een stappenplan opgesteld om de positie van bewoners te versterken. Cliëntenraden worden nauwer betrokken bij de vaststelling van diensten, tarieven en klachten.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.