Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

NZa: wapperen met boetes voor verzekeraars is niet nodig

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Zorgverzekeraars zetten omzetplafonds in de ggz gericht in om de bestaande zorgcapaciteit beter te benutten, niet om geld te besparen. Strenger de zorgplicht handhaven bij verzekeraars om de ggz-wachtlijsten te reduceren is niet effectief. Zorgverzekeraars zijn met hun inkoopmacht niet bij machte de ggz-wachtlijsten weg te werken, zeggen NZa-directeur Karina Raaijmakers en NZa-manager Bas Jurling. ‘Alleen met handhaven op de inspanningsplicht kunnen we zorgverzekeraars in beweging krijgen.’
Karina Raaijmakers NZa
Karina Raaijmakers, NZa-directeur toezicht

De wachtlijsten in de ggz lopen

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    2 REACTIES

    1. Op de stellingname van de NZa is buitengewoon veel af te dingen, zoals:
      • Dat NZa het probleem (weer) elders neerlegt + ondertussen verzekeraars meldt dat aanwijzingen en dwangsommen niet gaan volgen. Dat signaal betekent het failliet van de handhaving van de zorg(inkoop)plicht wat een hoeksteen van ons zorgstelsel is. De NZa weet dat de geschiedenis leert dat zonder proactief NZa toezicht -dus voordat kalf is verdronken- en met aanwijzingen + waar nodig dwangsom/bestuursdwang zorgverzekeraars de door de NZa gesignaleerde problemen laten voortbestaan en zij verzaken in hun zorg(inkoop)plicht terwijl de verplicht verzekerden ieder maand premie moeten blijven betalen.
      • De NZa signaleerde terecht dat bijcontracteren i.v.m. te krappe omzetplafonds al jaren niet goed verloopt. Dat vergt proactief ingrijpen van de NZa (met stok achter deur). Wij zijn teleurgesteld dat de NZa dit interview niet benut om kenbaar te maken dat de NZa op 1 april 2023 het zorginkoopbeleid van alle verzekeraars doorlicht op o.a. het proces van bijcontracteren en waar dat ontbreekt of te vaag is de NZa proactief optreedt en sanctioneert zodat herhaling uitblijft.
      • Eerder verwees de NZa n.a.v. kritiek van onze hand patiënten op de ggz wachtlijst naar het SKGZ. Dat geeft, net als het signaal in dit interview, geen pas als ca. 80.000 mensen langdurig wachten op ggz-zorg. Een SKGZ procedure duurt minimaal zes maanden en SKGZ kan geen 80.000 wachtenden helpen. De NZa kan en moet meer doen voor deze mensen. Zie ook: https://www.maverick-law.com/nl/blogs/wachtlijsten-en-bijcontracteren-in-de-ggz-voorkomen-niet-zonder-nza-handhaving-zorgplicht-.html

      Diederik Schrijvershof & Leah Peeters, Maverick Advocaten

    2. Lees alle reacties

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.