Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Patiënt blijft trouw aan eigen ziekenhuis

Mark van Dorresteijn
Ondanks negatieve berichtgeving in de media blijft de overgrote meerderheid van patiënten trouw aan het eigen ziekenhuis. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) over het imago van ziekenhuizen.
Patiënt blijft trouw aan eigen ziekenhuis
Foto: ANP Photo

Patiënten geven Nederlandse ziekenhuizen gemiddeld het rapportcijfer 7,4. Hun eigen ziekenhuis krijgt een 7,7. De medewerkers scoren een 7,6. De patiënt beoordeelt de ziekenhuismedewerker mede op basis van persoonlijk contact zelfs met een 7,8.

Eigen ervaring

Vrijwel alle ondervraagden vinden hun eigen oordeel  over ziekenhuiszorg het belangrijkst. Zij baseren zich op de ervaren deskundigheid en de uitkomst van de behandeling. Daarbij vinden de ondervraagden hygiëne, de kennis en uitleg van zorg en het resultaat van de behandeling (weinig klachten/geen complicaties) erg belangrijk. Maar ook tijd, aandacht en respect die het ziekenhuis aan de patiënt geeft, vinden zij van groot belang.
Het oordeel van derden via opiniemakers, social media, zorgverzekeraars of ranglijsten over ziekenhuizen vinden zij minder relevant. De ondervraagden denken dat zij zelf prima in staat zijn om een eigen kritische mening te vormen over ziekenhuiszorg, omdat zij rechtsreeks te maken krijgen met het ziekenhuis en de zorgprofessionals.

Negatieve berichtgeving

Patiënten die te maken kregen met negatieve berichtgeving in de media, gingen kritischer (70 procent) kijken naar de ziekenhuiszorg in Nederland. 42 procent kreeg een negatiever beeld van ziekenhuizen. Toch wisselde slechts 13 procent van ziekenhuis. De media beïnvloeden weliswaar de beeldvorming van patiënten, maar hebben minder effect op het keuzeproces, concluderen de onderzoekers.

Kwaliteit

81 procent van de ondervraagden vindt ziekenhuizen deskundig, gevolgd door kwalitatief hoogwaardig (76 procent), klantgericht (68 procent) en persoonlijk (65 procent). Ziekenhuizen en hun medewerkers kunnen het imago verder verbeteren door nog meer aandacht te besteden aan de persoonlijke benadering van patiënten. 

Online bevindingen

Weinig (26 procent) ondervraagden vergelijken zelf op internet de kwaliteit van ziekenhuizen. Toch geeft 54 procent aan dat zij ziekenhuizen gaan vergelijken als er meer informatie beschikbaar is. 37 procent van de ondervraagden kan informatie over de kwaliteit van ziekenhuizen gemakkelijk vinden.

Onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy onder 1031 patiënten en consumenten. De onderzoeksgroep is een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

5 REACTIES

  1. Het brancherapport Zorg op Doorreis van diezelfde NVZ uit 2011/2012 liet een totaal ander verhaal zien. Maar ja, dat was ook berekend uit de harde DBC databank: waar komen de patienten van de ziekenhuizen vandaan en wat hebben ze afgenomen. Probleem bij dat rapport was dat het geen onderscheid maakte tussen de locaties van eenzelfde ziekenhuis. Door de fusiedrift worden de ziekenhuizen steeds groter: verschillende locaties, Delft, Den Haag, Voorburg van een ziekenhuis. Het aantal gebouwen met een ziekenhuisfunctie klassieke stijl blijft hetzelfde, maar het aantal ziekenhuizen neemt drastisch af.
    Maurice de Hondt heeft een databank van 40.000 mensen en zegt daarmee representatieve cijfers/uitkomsten te meten. NVZ komt nu met een onderzoeksbureau die zegt het af te kunnen met 1.000.
    Wat is gevraagd? Wie heeft geantwoord? Hoe is gevraagd?
    Dus ja, wat heb je eigenlijk aan dit soort onderzoeken?

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.