Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Politiek wil Zorginstituut Nederland controleren

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Het kabinet wil kunnen ingrijpen als de kosten rondom de invoering van een zorgstandaard uit de hand lopen. Dit probleem speelt naar aanleiding van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg dat volgens berekeningen van de NZa 2,1 miljard moet kosten.
Noodrem Wikicommons
Foto: Wikimedia

Minister Bruins liet onlangs in een Kamerbrief weten met een wetsvoorstel bezig te zijn dat een ‘politieke weging’ mogelijk maakt van een kwaliteitsstandaard.

‘Politiek mag niet de kwaliteit bepalen’

Jan Kremer, voorzitter Kwaliteitsraad van het Zorginstituut Nederland, verwacht niet dat het wetsvoorstel het werk van de kwaliteitsraad daadwerkelijk gaat veranderen. ‘Bij het opstellen van kwaliteitsstandaarden hielden we altijd al rekening met kwaliteit en doelmatigheid. We zullen dat blijven doen, maar kwaliteit blijft voorop staan. Wij zijn geen doelmatigheidsraad.’ Inhoudelijk zegt Kremer niet op de hoogte te zijn van de wet die in de maak is. Verrassend vindt hij het plan van de minister echter niet: ‘Ik vind het in een democratisch land niet meer dan logisch dat de politiek de kosten van zorg afweegt tegen andere beleidsterreinen. Het moet natuurlijk niet omgekeerd worden: de politiek mag niet de kwaliteit van zorg bepalen. Kwaliteit is iets van het veld.’

Doorzettingsmacht

Hedwig den Herder, advocaat bij AKD advocaten, vermoedt dat de minister doelt op aanpassing van de Zorgverzekeringswet. Daarin is onder andere de doorzettingsmacht van het Zorginstituut Nederland geregeld (artikel 66 c). ‘De minister wil iets te zeggen hebben over de budgettaire impact van een kwaliteitsstandaard. Als deze eenmaal is opgenomen in het Register, is het daarvoor te laat.’

‘Vetorecht’

Bij de vaststelling van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg heeft de NZa achteraf een budgetimpactanalyse gedaan. Daar kwam uiteindelijk een bedrag van 2,1 miljard euro uit. Toenmalig VWS-minister Schippers liet weten niets meer te kunnen doen omdat het kwaliteitskader al was vastgesteld. Den Herder denkt dat in het wetsvoorstel, dat in de zomer aan de Tweede Kamer zal worden aangeboden, een mechanisme wordt ingebouwd in de ZVw waarmee er een soort vetorecht ontstaat voor de politiek. ‘Alvorens een standaard wordt vastgesteld, worden de daarmee gepaard gaande kosten geraamd waarna een politieke afweging kan plaatsvinden of de standaard wel tot norm moet worden verheven.’

Zorginstituut Nederland

Minister Bruins laat weten dat er op dit moment al een aantal praktische toetsen is opgenomen in het totstandkomingsproces van de kwaliteitsstandaarden. Deze zorgen ervoor dat het Zorginstituut voor inschrijving van de standaard rekening kan houden met de financiële gevolgen van de gestelde normen.  In het kwaliteitskader spoedzorg is dat op dit moment het geval. Daar hebben Zorgverzekeraars Nederland en de Federatie Medisch Specialisten aangegeven eerst een budget-impactanalyse te willen zien voordat zij hun akkoord geven. Het Zorginstituut heeft laten weten eerst een quickscan te doen en indien nog nodig een impactanalyse.

1 REACTIE

  1. 2,1 Miljard meer budget voor verpleeghuizen. Is GELD NAAR DE ZEE DRAGEN!
    Waarom, zolang er geen normering beschikbaar is voor de bekostiging van het type zorg gaat het geld op aan alles behalve aan duurzame inzet van zorgpersoneel. Alles moet voorkomen worden dat geld op gaat aan interim managent en verdubbeling van managementaken, aan zogenaamde onderzoeken waar niets mee gedaan wordt.
    Het thema V RIJHEID voor verpleeghuizen moet veel meer daadkracht krijgen. Geen uitbouw van camera’s en detectie systemen, maar geld besteden aan relatie vraagstukken tbv Hulpvragers en Hulpverleners. Niet alle zorgtaken eisen hoog opgeleide mensen. Doe normaal! Een mens wat oog heeft voor haar/hun naaste is in feite een zorgverlener! Kansen ten over. Maak een eind aan overkill van massa eisen. Als een aspirant klant kiest voor verpleeghuis A of B dan kan de naaste familie bepalen of dat huis past bij het leven van de cliënt past. Spreek niet over een patiënt, dat vraagt een andere inzet en een andere bekostiging!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.