Rode Kruis brengt patiënten van de seh naar huis

Medewerkers van het Rode Kruis brengen kwetsbare patiënten vanaf de seh naar huis en helpen hen thuis op weg. Het gaat om een proefperiode van drie maanden.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Fotolia

Aan de proef doen drie Rotterdamse ziekenhuizen mee: Maasstad Ziekenhuis, Franciscus Gasthuis & Vlietland, het IJsselland Ziekenhuis, en VVT-organisatie Laurens.

Kwetsbare patiënten

In de ziekenhuizen komt het steeds vaker voor dat kwetsbare patiënten op de Spoedeisende Hulp (seh) wel naar huis mogen, maar dat niet zelfstandig kunnen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet alleen naar huis met het openbaar vervoer en hebben geen netwerk waar ze een beroep op kunnen doen. Daarom hebben het Rode Kruis, drie Rotterdamse ziekenhuizen en Laurens samen een nieuwe voorziening in het leven geroepen. Het Rode Kruis brengt de kwetsbare patiënten vanaf de seh naar huis en helpt hen thuis op weg.

Rode Kruis

Het Rode Kruis ontlast hiermee de ziekenhuizen. Patiënten blijven nu soms langer dan noodzakelijk op de Spoedeisende Hulp liggen of worden per ambulance vervoerd zonder medische indicatie. Kwetsbare patiënten moeten soms uren wachten voordat ze naar huis kunnen. In de tussentijd kunnen er geen nieuwe patiënten op de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis terecht, terwijl de druk in de zorg al groot is.

Vrijwilligers

Het ziekenhuis meldt de patiënt aan bij LaurensEntree, het aanmeldpunt dat het Rode Kruis inschakelt. De vrijwilligers van het Rode Kruis dragen zorg voor het vervoer naar huis. Bij aankomst thuis helpen zij de patiënt binnen op weg. Ze kijken of de woonsituatie veilig is en of iemand zich thuis goed kan redden. Eventueel smeren de vrijwilligers van het Rode Kruis een boterham en controleren het huis op gevaarlijke situaties, zoals losliggende kleedjes en snoeren. De vrijwilligers zorgen voor de terugkoppeling naar Laurens en, indien nodig, ook voor een goede overdracht naar thuiszorg of mantelzorgers.

IJsselland Ziekenhuis

Kitty Garnier, hoofd Spoedeisende Hulp van het IJsselland Ziekenhuis: ‘Net als alle ziekenhuizen in Nederland ervaren wij ook enorme druk, met name op de Spoedeisende Hulp. Om onze zorg zo goed mogelijk te blijven verlenen aan zoveel mogelijk patiënten is deze samenwerking tot stand gekomen. Het Rode Kruis kan de ziekenhuizen en ambulancedienst ontlasten. Voor alle betrokkenen een prettige en mooie oplossing.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.