Saers: ‘Dat het pgb zo slecht wordt uitbetaald is onverwacht’

De verwerking van de uitbetaling van het persoonsgebonden budget (pgb) door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) gaat veel slechter dan verwacht. Dat zegt directeur Aline Saers van Per Saldo, de belangenorganisatie voor pgb-houders. Saers praat momenteel met SVB en VWS over mogelijke oplossingen voor de ontstane situatie.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Saers: ‘Dat het pgb zo slecht wordt uitbetaald is onverwacht’

Dit jaar heeft de SVB voor het eerst de taak om de rekeningen van pgb-houders aan hulpverleners te betalen, via het zogenoemde trekkingsrecht. Kinderziektes werden de eerste maanden verwacht, maar niet dat het op deze schaal fout zou gaan. De SVB heeft problemen met het juist verwerken van alle gegevens, zorgovereenkomsten komen niet aan bij de SVB en gemeenten hebben een achterstand bij het goedkeuren van zorgovereenkomsten of toekennen van budgetten. Inmiddels zijn diverse noodscenario’s in gang gezet om zoveel mogelijk hulpverleners toch nog op tijd uit te kunnen betalen.

Diverse noodscenario’s

Een van die noodscenario’s houdt de garantie in

6
51

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

6 REACTIES

  1. ALLES WAT ER NU EN STRAKS NIET GOED GEBEURT, WAS TE VOORZIEN EN GOEDDEELS TE VOORKOMEN GEWEEST als…..
    Veranderingen doorvoeren eist nu eenmaal een volledig in-en overzicht van al datgene wat een raakvlak heeft met de uitvoeringshandelingen.
    Er is nogal wat onopgemerkt gebleven!
    Jammer dat de projectleiding van de stelselwijziging dat niet heeft
    onderkend!
    De ‘klanten’ zullen hun stem straks zeker laten horen!

  2. Lees alle reacties
  3. misschien de hoogste tijd dat wij als zorgverleners en ontvangers alle mails en berichtgeving direct in kopiëren bij de staatssecretaris, ministeries en vooral de SP, om tegengas te geven en niet onder de verantwoording uit te kunnen met als excuus dat we het niet wisten, wisten waar het probleem zit, etc.
    Als we dit met zijn allen doen worden ze zo ‘ziek’ van alle negatieve pr, dat er vast wel iets ter verbetering veranderd

  4. Het bericht aangaande PGB fraude is gewoon een mistgordijn om de werkelijke chaos bij de SVB te camoufleren, om mensen met een PGB negatief in beeld te brengen. Wij hebben alle huisbezoeken doorstaan, er is bij een enkel zorgbureau fraude geconstateerd, maar over het algemeen hadden alle budgethouders hun zaken keurig op orde. Dat kunnen we niet zeggen van de SVB, want daar is niks op orde, en als je ze wijst op punten die zwart op wit op hun site staan, inclusief gegarandeerd zijn door de staatssecretaris, dan ben je brutaal, moet je maar gewoon geduld hebben en wordt de telefoon erop gekwakt!! Van eigen regie naar afhankelijkheid, naar of en wanneer er ooit betaald gaat worden. Nog steeds staat er niets vermeld in ‘mijn PGB’van m’n zoon, zorgovereenkomsten zijn binnen maar moeten nog verwerkt worden, pas dan krijgt u een brief, en als je vraagt wanneer dat dan is, dan krijg je als antwoord, geeeeeeeeeeen idee. En dan nog maar te zwijgen over de ‘kundigheid’ van het ‘:kennisteam’, een blik schoolverlaters, die ze met een cursus smoesjes achter de telefoon geplant hebben……… Breek me de bek niet open, hier worden wij zo moedeloos van 🙁

  5. Zeer naief en dom. Hoeveel leergeld moeten we nog betalen om van onze eindeloze fouten iets te leren. Zit nu zelf 12 jaar in de zorg. En ben verantwoordelijk voor de financiele kant. In geen enkele sector is het zo slecht geregeld en veranderd er constant zoveel. Veranderingen die op het laatste moment worden doorgevoerd. Een van onze bewoners moet nog steeds een toekenning ontvangen van Zorgkantoor Leiden over 2015. Denken deze mensen dat de zorg nu ‘gratis’ wordt verleend!! ‘Ja meneer wij zijn er mee bezig. De stukken waren zoek geraakt’. Een zooitje is het en was het. Al heel lang en er veranderd niets!! In de zakelijke wereld krijg je een schop onder je ……………en kan je vertrekken!! Onze ambtenaren zeggen gewoon ‘wij doen ons best’ . Zeer naief!!!

  6. Voor een belangenvereniging van budgethouders een tamelijk naïve reactie. Wie het proces van de invoering van de contracten heeft gevolgd had kunnen constateren dat er een verwerkingstijd van 2 a 3 maanden bestond bij de SVB.
    Bovendien heeft de SVB op een congres van 8 december van InVoorZorg al aangekondigd bezig te zijn met een noodscenario dat medio januari 2015 zou ingaan.
    Daarnaast hebben ze nu ook al moeite met de afwikkeling van de reguliere zaken uit 2014 (laatste urenlijsten, vergoeding ziektekostendeclaraties etc.).
    Het wrange is dat er een overheid is die het problematisch vindt om de salarissen van een paar honderd directeuren aan te laten passen in een kort tijdbestek. Maar wel vindt dat er genoeg tijd is voor het aanpassen van een systeem waar een paar 100.000 inwoners van Nederland van afhankelijk zijn. Hoeveel boter op je hoofd moet je dan wel niet hebben?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.