Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Schippers kan zich aanpassing sterftecijfers voorstellen

Minister Edith Schippers (VWS) kan zich voorstellen dat de sterftecijfers in ziekenhuizen op zo’n manier worden uitgebreid dat ze ook de sterfte binnen dertig dagen na ontslag omvatten. Dat schrijft Schippers in antwoord op Kamervragen van SP-Kamerleden Renske Leijten en Henk van Gerven over de Hospital Standardized Mortality Ratio (HSMR).
Schippers kan zich aanpassing sterftecijfers voorstellen

De SP-Kamerfractie vindt de HSMR, of vergelijkbare sterftecijfers in ziekenhuizen, een onbetrouwbaar instrument. De Kamerleden willen niet dat concurrentie in de zorg gaat plaatsvinden op basis van een vergelijking tussen sterftecijfers. ‘Deelt u de mening dat een systeem waarin zorgverzekeraars ziekenhuizen publiekelijk afrekenen op hun HSMR kan leiden tot het weigeren van patiënten met een te hoog sterfterisico’, vragen Leijten en Van Gerven zich af. Hierop antwoord Schippers in een brief van 12 juli: ‘Ik kan me (…) voorstellen dat niet alleen de sterfte in ziekenhuizen wordt meegenomen, maar ook de sterfte binnen 30 dagen na ontslag, zoals dat ook in het Verenigd Koninkrijk wordt gedaan. Van verzekeraars verwacht ik dat zij bij de zorginkoop verantwoord om zullen gaan met de complexe werkelijkheid achter de cijfers en het belang van een goede onderbouwing van de kwaliteitseisen die zij hanteren. Verder ga ik er vanuit dat zij zorgvuldig zullen zijn in hun communicatie naar zowel hun verzekerden als de zorgaanbieders.’ (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Lees de antwoorden van Minister Schippers

Sterftecijfers ongeldig omdat ziekenhuisinformatie rammelt

‘Meetfouten veroorzeken verschillen in sterftecijfers’

VVD wil vergelijkbare sterftecijfers online

9 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. De minister zegt het goed. Elke kwaliteitsindicator is onvolmaakt en kan verder worden verbeterd, maar uiteindelijk gaat het om de verantwoordelijke houding van de zorginkoop. Ik spreek zorginkopers met grote regelmaat en ik merk dat zij die verantwoordelijkheid wel voelen, maar geen invulling kunnen geven vanwege gebrek aan kennis. En daar zit geen verandering in.

  3. En wat de denken van de sterfte tijdens het wachten op een diagnose, op een behandeling en tijdens het opschuiven/uitstellen van de ingreep? Wordt die sterfte meegenomen in de cijfers?
    Sirm rapport in opdracht van de NVZ laat zien dat de Nederlandse Ziekenhuizen 40% minder hart en vaatoperaties uitvoerden dan ziekenhuizen in omliggende landen.
    WHO/OESO cijfers laten zien dat de levensverwachting van 65plussers in Nederland veel lager is dan in omliggende landen.
    Geringer aantal ingrepen kan niet verklaard worden uit de gezondere populatie of geringere vergrijzing in Nederland.
    Is hier een verband tussen?
    Discussie sluiten en overgaan op de openbaarheid die de benchmark Mayo Clinic (of Cleveland Clinic) betracht in hun prestaties met de bijbehorende nuanceringen zal wonderen doen voor de prestaties van de ziekenhuizen in Nederland.

  4. HSMR is een kwaliteitsindicator en mag dus nooit gebruikt worden als inkoopinstrument. Een hoge HSMR zou voor een ziekenhuis reden moeten zijn om te onderzoeken wat er aan de hand is en zo nodig verbeteringen door te voeren in de processen. Doet een ziekenhuis dat niet dan is er iets mis met het kwaliteitsysteem en zou je daarom het ziekenhuis niet moeten contracteren.

  5. Al eens eerder verklaarde ik in een bepaalde straat niet te willen wonen omdat het sterftecijfer daar zo hoog is en wel 30 x hoger dan in alle andere straten. Afgaand op de cijfers meenden de cijfermaniakken dat er iets moest gebeuren !!Logisch. De mensen met verstand van zaken vonden dat er niets hoefde te veranderen . Idioot ??Zij wisten dat er een bejaardenhuis was . Logisch ??
    Overigens ben ik van mening dat er te veel gecijferd wordt en te weinig gezorgd.

  6. Uit juist dit voorbeeld wordt duidelijk dat kwaliteit zo complex is dat het te moeilijk en moeizaam meetbaar gemaakt kan worden om als inkoopinstrument te gebruiken. Er moeten zoveel administratieve monsters geschapen worden, dat de winst op het inkoopvoordeel, verlies betekent vanwege de zware administratieve bureaucratie. Maar dat hopen de verzekeraars dan op andermans schouders te leggen.

  7. ik begrijp de vrees niet. he is toch evenzeer een kwestie van kwaliteit als een ziekenhuis terminale patiënten de keus geeft of zij naar huis (of een andere locatie) willen om hun levenseinde te beleven of in het ziekenhuis te overlijden. eens te meer laat dit voorbeeld zien dat de focus op kale cijfers in de zorg tot rare dilemma’s leidt. het voornaamste criterium voor de verzekeraar zou moeten zijn in hoeverre een patiënt (en/of diens nabestaanden) het ziekenhuis na behandeling tevreden verlaat.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.