Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Steeds vaker melding van mogelijke zorgfraude

Mark van Dorresteijn
De Nederlandse Zorgautoriteit krijgt steeds vaker meldingen van mogelijke misstanden in de zorg. In het eerste half jaar van 2013 kreeg de organisatie al meer meldingen dan heel 2012.
Steeds vaker melding van mogelijke zorgfraude

Mensen stellen steeds vaker vragen over hun ziekenhuisrekening, mede door het hoge eigen risico. De vragen zijn voor de NZa een belangrijke bron voor het project correct declareren. Het aantal signalen dat bij de NZa binnenkomt verdubbelde de afgelopen jaren. In 2011 waren dat er nog 417, in 2012 meer dan 1000. In de eerste helft van dit jaar kreeg de NZa er al 1177. Daarvan gaat 47 procent over mogelijke upcoding, het meer rekenen voor een prestatie dan op basis van de geleverde zorg terecht is.

Fraudeloket PVV

Daarnaast heeft de NZa via de minister van VWS ook de 545 signalen gekregen die bij het fraudeloket van de PVV zijn binnengekomen. De teneur daarvan komt overeen met die van de NZa, behalve dat de PVV relatief meer meldingen kreeg over apotheken, fysiotherapeuten en huisartsen. De NZa neemt die uitkomsten mee als zij de prioriteiten voor het toezicht in 2014 bepaalt.

Mogelijk onterechte declaraties

Dit jaar houdt de NZa extra toezicht op mogelijke onterechte declaraties in de ziekenhuiszorg en de ggz. Naast onderzoeken die de NZa zelf uitvoert, heeft de NZa deze zomer ook een aantal meldingen over hoge rekeningen aangeboden aan ziekenhuizen en verzekeraars met het verzoek om ze op te lossen. Het is immers de verantwoordelijkheid van aanbieders om goed te declareren en van verzekeraars om declaraties te controleren.

Verzamelpunt fraude

Sinds begin september is de NZa beheerder van het verzamelpunt fraude. Daarin komen alle fraudesignalen binnen via Zorgverzekeraars Nederland en opsporingsorganisaties als het ISZW, de FIOD, de IGZ en de NZa zelf. Inmiddels zijn er bij het verzamelpunt honderden signalen vastgelegd. De NZa zet deze door naar de aangewezen organisaties om ze aan te pakken, en rapporteert over opvallende trends in de meldingen.

9 REACTIES

  1. En deel 2, want mijn tekst was te lang 🙂
    Uiteraard is controle hierop prima en mocht er uit controles toch blijken dat het daadwerkelijk fraude is i.p.v. fouten in de declaraties, dan mag dat ook breeduit gemeten worden, maar ik word inmiddels wel heel erg moe van al die ongenuanceerde berichten in de media.

  2. Lees alle reacties
  3. Door de afspraken op budgetplafonds en honorariumplafonds voor specialisten is er geen incentive om in de ziekenhuiszorg grootschalig te frauderen. Als je door creatieve declaraties 2 miljoen boven je budget zou zitten, krijg je die 2 miljoen niet. Daarnaast moet je bij zo’n overschreiding goed kunnen uitleggen hoe dat dan kan. Ik denk niet dat er veel ziekenhuizen zijn die dan zeggen: Oh, dat komt door onze fraude. Ik geloof best dat er fouten worden gemaakt met declaraties (bijv parallelle DBC’s registreren die niet hadden gemogen), maar of dat bewust is en alleen maar om meer te declareren? Noem me dan maar naief, maar ik denk van niet…
    Een en ander zal ook te maken hebben met de soms onduidelijke en op meerdere manieren te interpreteren regels (ik noem maar eens de definitie ”overnachting” bij een opname). De regelmakers moeten er beter over nadenken hoe de regels te interpreteren zijn. Het moet helemaal duidelijk mogelijk zijn en dat is de laatste jaren niet altijd zo geweest.
    Ik noem nog maar een recent vraagstuk in de ziekenhuiswereld: Bij een multidisciplinaire behandeling moeten beide specialismen behandelen. En wat is de definitie van een behandeling van een beschouwend specialisme? Weer onduidelijkheid wat veel vragen oproept en het risico dat ziekenhuizen dit niet uniform gaan interpreteren en registreren.

  4. Ik zie niemand fraude goedpraten ppep, maar ik zie wel dat men moeite heeft met de ongenuanceerde berichtgeving. Dat is van belang want je kunt als zorgverlener daardoor zomaar onterecht beschuldigd worden van fraude, en probeer dat dan maar eens van je af te schudden.

  5. Toch zit er ook een wat vreemde kant aan. Instellingen moeten meer als bedrijven denken, marketing, strijd op de ‘klant’, de neerslag is productieafspraken met zorgverleners, je uren goed schrijven, maar zo gauw ze slim met de regels omgaan (niet frauderen maar slim declareren) zijn ze fout. Tja.

  6. Een opmerking over de passage in het artikel ‘Daarvan gaat 47 procent over mogelijke upcoding, het meer rekenen voor een prestatie dan op basis van de geleverde zorg terecht is’.
    De systematiek: De kostprijs van een DBC-tarief is gebaseerd op gemiddelden. Een patient met minimaal geleverde zorg en een patient met maximaal geleverde zorg in hetzelfde zorgproduct betalen alleibei evenveel op basis van een gemiddelde. De patient met het minimum meldt zich en wordt in / door de media in de etalage gezet als mogelijke upcoding c.q. fraude. De patient met het maximum vindt het erg meevallen, hoor je niet en is zeer tevreden over de prijs/prestatie. Dit is de systematiek waarin wij leven anno 2013, goedgekeurd door onze regering en in stand gehouden door VWS/NZa/DBC O. Daarom is enige nuance in berichtgeving zeker op z’n plaats.

  7. Door dit hele fraude-dossier verlies ik een beetje vertrouwen in de pers. Er is geen bewijs dat de omvang van de fraude wezenlijk is en dat er grote bedragen mee kunnen worden bespaard. De huidige aandacht voor fraude zal waarschijnlijk alleen zorgen voor een betere declaratiecultuur.
    Waarom wil VWS (nu via de NZa) fraude dan hoog op de agenda hebben? Fraude wordt politiek ingezet om boterzachte bezuinigingen in te boeken. Door fraude steeds te noemen en persberichten klakkeloos over te nemen functioneert de pers als een verlengstuk van de PR-afdeling van VWS.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.