Succesvolle substitutie: omzet Beatrix Ziekenhuis daalt 8,3 procent

Een proef van VGZ, Rivas Zorggroep en de regionale Vereniging Huisarts en Zorg Gorinchem wordt wegens succes opgeschaald. Het aantal deelnemende huisartspraktijken stijgt van zeven naar elf en de omzet van het Beatrix Ziekenhuis, onderdeel van Rivas, daalt verder: van 4,3 procent dit jaar naar 8,3 procent volgend jaar.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Beatrix Ziekenhuis
Foto: Rivas Zorggroep

De huisartsen in de regio Gorinchem en de medisch specialisten van het Beatrix Ziekenhuis, onderdeel van de Rivas Zorggroep, doen mee aan een proef van zorgverzekeraar VGZ. Ze werken met behulp van ict intensief samen en hebben zo meer tijd voor overleg met de patiënt. Dat leidt onder meer tot 20 procent minder herhaalbezoeken op de polikliniek, 15 procent minder opnamedagen, 7 procent minder operaties en 6 procent minder verwijzingen door de huisartsen.

Patiënten tevreden

Dit blijkt uit een artikel in Zorgvisie magazine eerder dit jaar. Ook de patiënten zijn tevreden. De Net Promoter Score – die op een schaal van min 100 tot plus 100 aangeeft of klanten een organisatie zouden aanbevelen – is bij de Gorinchemse huisartsen 68, tegenover een gemiddelde van 47. Het ziekenhuis scoort zelfs 80.

Vanwege het gebleken succes is het project nu opgeschaald, vertelt woordvoerder Anne van Uden van Rivas. ‘Er namen zeven praktijken deel aan het project, nu zijn dat er elf. Een toename van meer dan 50 procent dus.’

Jan Sinnige, woordvoerder van VGZ, voegt hieraan toe: ‘We doen dat bewust stapje voor stapje, omdat we met elkaar (ziekenhuis, huisartsen en VGZ) aan het meten zijn wat de effecten van de pilot zijn. Opschaling moeten we dus op gecontroleerde en doordachte wijze doen, zodat de tijd die we extra geven ook echt tijd is die zo effectief mogelijk bij de patiënt terecht komt.’

 

Kwaliteit als medicijn

Onder de noemer ‘Kwaliteit als medicijn’ telt het Beatrixziekenhuis zo’n zestig kwaliteitsinitiatieven. Sommige zijn ziekenhuisbreed, andere lopen binnen één afdeling. Zo mogen patiënten na kno- en galblaasoperaties veelal dezelfde dag naar huis, neemt een verpleegkundig specialist sommige cardiologische controles over en kunnen patiënten met botkanker infuustherapie aan huis krijgen.

Een breed initiatief is de polireview: medisch specialisten wegen de noodzaak van controles en diagnostiek in het ziekenhuis. Hierbij wordt telkens de vraag gesteld: is het nodig dat mensen bij de specialist komen, of kan de huisarts het doen?

Het resultaat is dat de huisartsen veel controles hebben overgenomen. Bijvoorbeeld van kinderen bij wie de kno-arts een buisje in het oor heeft geplaatst, hartpatiënten met atriumfibrilleren en stabiele epilepsiepatiënten. ‘De huisarts is laagdrempelig: als er iets is, kun je meteen terecht’, aldus Vincent Coenen, medisch directeur van Huisarts en Zorg Gorinchem. ‘Bij het ziekenhuis kom je één keer per jaar voor controle. Dan ben je net geweest en is er twee weken later opeens iets aan de hand.’

Wel naar het ziekenhuis

De medisch specialisten en inhoudsdeskundige huisartsen hebben met elkaar protocollen gemaakt. Daarin staat wat de huisarts bij de betreffende aandoening kan doen, wat alarmsignalen zijn en wanneer een patiënt wél naar het ziekenhuis moet. Bij twijfel zijn de specialisten langs digitale weg snel bereikbaar. ‘De huisarts kan ons te allen tijde bereiken: wat kan ik nog doen, is dat veilig, kun je ondersteunen bij de diagnose?’, aldus neuroloog Robert Chabot, voorzitter van de medische staf van het Beatrix Ziekenhuis. Uit registratie blijkt dat er nauwelijks patiënten van de huisarts alsnog terugkomen bij het ziekenhuis.

Afname omzet

Een en ander leidt tot een substantiële afname van de omzet van het Beatrix Ziekenhuis. Woordvoerder Anne van Uden: ‘De omzet is inmiddels al met 4,3 procent gedaald. Die daling moet volgend jaar gegroeid zijn tot 8,3 procent.’

Verzekeraar VGZ is betrokken bij meer projecten die de verschuiving van de tweede naar de eerste lijn ondersteunen. In het Limburgse Afferden werkt een huisartsenpraktijk bijvoorbeeld volgens het concept Positieve gezondheid. Het resultaat: 25 procent minder verwijzingen naar de tweede lijn in drie jaar tijd.

 

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.