Van Rijn gokt met zorgstelsel’

Staatssecretaris Martin van Rijn van VWS schetst ten onrechte een positief beeld van de zorginkoop van jeugdzorg en Wmo. De contracten tussen gemeenten en zorgaanbieders zijn inhoudelijk gebaseerd op drijfzand, omdat prijs en zorgvraag onbekende grootheden zijn. ‘Het Rijk geeft te weinig geld voor de transitie en het gaat veel te snel.’

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
‘Van Rijn gokt met zorgstelsel’

Dat zegt aanbestedingsjurist Tim Robbe, die zo’n honderd gemeenten adviseert bij de zorginkoop van Wmo en jeugdzorg.

Contracten Wmo en jeugdzorg waardeloos

Dat 99 procent van de gemeenten hun contracten rond hebben, zoals Van Rijn aan de Tweede Kamer liet weten, stelt Robbe niet gerust. Integendeel, inhoudelijk stellen de contracten in zijn ogen niets voor. Dat komt doordat gemeenten en zorgaanbieders in het duister tasten over de zorgvraag en het aantal cliënten dat vanaf 1 januari onder hun verantwoordelijkheid valt. Het ministerie van VWS neemt daarvoor 2013 als peiljaar, maar de daadwerkelijke geleverde zorg in 2014 wordt pas bekend

8
48

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

8 REACTIES

  1. Tja aller ergste is dat intramurale cliënten met ernstige gedragsproblematiek of te wel moei verstaanbaar gedrag.
    De dupe worden van de in de kramp geschoten managers die exramurale dagbesteding belangrijker vinden dan intramurale dagbesteding.
    Geld verdwijnt naar anderen en ze gaan intramurale dagbehandeling anders invullen.
    Als dag invulling.
    Cliënten die al ruim tien jaar of langer dagbesteding krijgen blijven straks in hun woning want dat is goedkoper.
    Niet meer in de maatschappij en normaal leven.
    Nee opgesloten op je kamertje en daar daginvulling krijgen.
    ZINVOL??? NEE
    ab-er dagbesteding

  2. Lees alle reacties
  3. Staatsecretaris Van Rijk (VWS) komt uit het nest van PvdA. deze staatssecretaris heeft van het zorgbestel een grote chaos gemaakt. Duizenden gemeente ambtenaren moeten plots een visie en kijk hebben op de zorg hebben over wat kan, wat kost, wat nuttig is en wat is noodzakelijk. Oftewel de kruidenier op de hoek moet nieuwe auto’s maken. Het is schandalig dat deze staatssecretaris op aandrang van de VVD smerige handen maakt ter behoud van zijn eigen naam en faam! en wat nog erger is. Eergisteren, gisteren en vandaag vallen er ontslagen in de zorg, waarvan het grootste aandeel in laag betaald functies zitten. Het ontbreekt bij de REGERING aan normbesef!

  4. De geplande decentralisaties gaan natuurlijk veel verder dan de vingeroefeningen van 2006. Als het om knikkers gaat, is een boekhoudkundige benadering heel verstandig. Anders dan met de zorg, waar de politiek helaas inhoudelijk ook een boekhoudkundige benadering voor in petto heeft. De klant krijgt gratis zorg en wordt (is) daardoor handelswaar voor zorgaanbieders.
    Dat er zorgaanbieders failliet gaan, vind ik helemaal niet zorgwekkend. Er is een overschot en er zijn overbodige aanbieders. Dat ze failliet gaan door dom overheidsbeleid is wel opmerkelijk. Erg betrouwbaar vind ik dat niet. De waarschuwingen van Robbe zijn volgens mij terecht. De decentralisaties kunnen mogelijk nieuwe kansen bieden aan burgers en hun positie versterken ten opzichte van financiers en aanbieders. Processen van overheden ervaar ik in deze kwestie als buitengewoon onbetrouwbaar. Alles draait om geld. Dat vind ik een vorm van politiek-ethische armoede. We spreken elkaar nog wel in 1015. Als het toegenomen volume van de ketelmuziek dat tenminste nog toelaat.

  5. Dus simpel : compensatieplicht handhaven. Dan kan er evengoed wel gekanteld worden en kan er evengoed beter onderzocht worden waar ondersteuning wel door de sociale kring kan. Maar aangezien mantelzorg niet verplicht wordt ontstaat er nu een gat. Weliswaar vol goede voornemens maar zonder handhavingsrechten.

  6. Alleen jammer van al die mensen die het feitelijke werk doen en die tientallen procenten van hun inkomen hebben moeten inleveren. Gaan we dat ook herhalen?
    De huidige Wmo werd zonder kortingen en zorgvuldig ingevoerd. De huidige Wmo kent een compensatieplicht waar gemeentern niet omheen konden. Ik vind deze decentralisatie eigenlijk volstrekt onvergelijkbaar.

  7. Hoewel ik een deel van de zorgen van Robbe wel herken, ben ik veel minder pessimistisch. Voor iemand die zich zo heeft verdiept in complexiteit en onzekerheid, is Tims klassieke lineaire beeld van de principiele voorspelbaarheid en stuurbaarheid van de wereld middels contracten toch erg naief.
    Ik denk net als hij dat de invoering van de nieuwe wetten gaat lijken op die van de Wmo 2007. Maar onze inschatting van die invoering loopt behoorlijk uit elkaar. Volgens mij – en het SCP dat dit evalueerde – is de Wmo 2007 gewoon vanaf dag een een succes: er zijn geen verhalen over mensen die echt door het ijs zijn gezakt, er zijn nauwelijks faillissementen geweest (anders dan het beeld is) en de ervaren kwaliteit van ondersteuning is niet gedaald, de kwaliteit van leven regelmatig zelfs gestegen. En dat terwijl de razendsnelle groei van de kosten niet alleen is gestopt, maar er zelfs iets minder wordt uitgegeven.
    Laten we hopen dat de nieuwe decentralisaties inderdaad lijken op de eerdere. En laten we hopen dat goed ingevoerde adviseurs de nuance blijven bewaken tussen wat wenselijk en wat realistisch is in zo’n opgave. Ketelmuziek is er al genoeg.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.