Verzekeraars zetten mes in wijkverpleging

Zorgverzekeraars korten veel meer op wijkverpleging dan is afgesproken. De kortingen lopen op tot dertig procent procent. ‘De harde klappen in de ouderenzorg vallen niet bij de sluiting van verzorgingshuizen, maar bij de bezuinigingen op de wijkverpleging.’

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Verzekeraars zetten mes in wijkverpleging
Foto: ANP Jerry Lampen

Vorige week al trok brancheorganisatie ActiZ aan de bel dat zorgverzekeraars bij de zorginkoop van wijkverpleging veel forsere kortingen eisen dan is afgesproken bij de landelijke afspraken tussen het ministerie van VWS en veldpartijen. Bij dat akkoord is afgesproken dat thuiszorgaanbieders 400 miljoen euro minder geld krijgen. Het idee is dat zij dit realiseren door cliënten te ‘ontzorgen’. Zorgaanbieders moeten inzetten op de zelfredzaamheid van zorgvragers, een groter beroep doen op het netwerk van cliënten en meer gebruikmaken van technologie op afstand.

Martin van Rijn: nulgroei

De korting van 400 miljoen euro komt neer op 12 procent minder budget. Maar

10
30

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

10 REACTIES

  1. Och, de bezuiniging is nog veel groter: in het kader van de administratieve lastenverlichting zijn naast de volume en prijskortingen ook nog een shet aantal producten verviervoudigd (kijk maar op de website van het CAK). Er moet dus nog meer geld naar de bureaucratie (ten laste van zorgpersoneel). Het is al bekend dat er in januari niet meteen gedeclareerd kan worden. Voorschotten moeten per afzonderlijke zorgverzekeraar afgesproken worden. In de WMO moet nog bekeken worden hoe zaken veranwtoord moeten worden en de cliënt krijgt straks met terugwerkende kracht een eigen bijdrage voorgeschoteld. Kan dan niemand vooruit kijken waartoe deze chaos leidt? Wie durft een eind te maken aan dit gekkenhuis dat door Den Haag gecrëerd is. De doos van pandora is nu werkelijk opentrokken. Niemand krijgt hem meer dicht. Waar is de tijd gebleven van de simpele budgetsystematiek zonder winstmaximaliserende verzekeraars?

  2. Lees alle reacties
  3. Ik hoop dat de indicatieorganen goed onafhankelijk blijven en dat er nooit wachttijden voor professionele zorg geaccepteerd mogen worden. En dat er nooit een oprekbare eigen bijdrage voor zorg aan het lijf komt! Verder moet uiteraard een Pgb een reeele hoogte hebben en altijd beschikbaar blijven. Het kabinet hamert op gratis clientondersteuning in de Wmo: deze moet ook gelden voor het aangaan van confrontaties met de zorgverzekeraar door hulpbehoevenden. Misschien moet de geschillenbehandeling bij de zorgverzekeraars ook eens onder de loupe genomen worden? Hoeveel mensen lukt het om daar hun gelijk te krijgen?

  4. het probleem is natuurlijk dat de verzekeraars hun regierol serieus nemen, en die is vooral gericht op de macrobudgetten. en dat verhoudt zich slecht met het opkomen voor de belangen van de individuele verzekerde. ook een verzekeraar kan moeilijk twee heren dienen.
    en de staatssecretaris is er alleen in geïnteresseerd de zorg betaalbaar te houden voor de belastingbetaler. dat degenen die zorg nodig hebben, daarmee in de kou komen te staan, neemt hij kennelijk voor lief. een heel eigen interpretatie van de aloude sociaal-democratische solidariteit.

  5. Verzekeraars zetten de bijl in de wijkverpleging door absurde hoge kortingen te bedingen en de omvang te verminderen. Elk mens had deze ontwikkeling al voorzien. Zorgverzekeraars bestaan bij gratie van smaldeel liberalen politiek. Alles wat zorg in Nederland is – wordt gesloopt. Het geld wordt weggedragen naar buitenland. Het ontbreekt in Nederland aan Normen en Waarden. Werkinkrimping en ontslaan van medewerkers is hoogste gesprek van elke dag!

  6. Prima om wijkverpleging in de zetten op zelfredzaamheid,maar om de client te revalideren/reactiveren moet daarvoor het begin wel voldoende ruimte zitten in de indicatie. Doe je dat niet dan zal het effect tegenovergesteld zijn. Hogere kosten door overbelasting mantelzorgers en extra ziekenhuisopnames omdat de preventie en voorlichting in de zorg tekort schiet.

  7. Als instellingzorg te duur is en men wil thuiszorg stimuleren dan is het onlogisch dat er minder geld gaat naar de wijk-zorg/verpleging. Om het goed te laten verlopen moet daar dan toch juist meer op ingezet worden of gaat het in Nederland niet meer om het bieden van kwaliteitszorg…is dat alleen nog maar leeg begrip dat de schijn moet ophouden….
    Wij hebben meegemaakt dat er binnen de instelling gereorganiseerd werd. De doelstelling: met minder mensen meer doen. Best. Nu kost zo’n reorganisatie meer werk en energie voor alle partijen en wat gebeurd er? Men gaat die reorganisatie maar vast direct beginnen met minder personeel. Het is gewoon onvoorstelbaar. Resultaat: Zorgvragers teleurgesteld (te weinig aandacht), medewerkers gestresst en ziek en bij te veel klachten van medewerkers ? : laten we als management een duur onderzoeksbureau onderzoeken en op papier te ontdekken wat er toch aan de hand is want het personeel moet vooral weten dat ze serieus genomen worden (?).
    Niet dus.
    Ons Nederland lijkt soms te worden bestuurd als een zorginstelling. Adhoc en voorbijvliegend aan de steeds weer onderstreepte doelstelling dwz het willen bieden van zorgkwaliteit. Het geld (en het gebrek eraan) is ons echt de baas en ondergraaft de zorgkwaliteit.
    En het geld?….is er wel . De verdeling deugt alleen niet.

  8. Is er nog wel politiek en maatschappelijk draagvlak voor het beleid van deze staatssecretaris?
    Er is chaos bij de PGB.De transitie moet in een korte tijd gerealiseerd worden.
    De thuiszorg heeft te maken met forse bezuinigingen.
    D kwaliteit en kwantiteit van zorg staan onder onaanvaardbare druk.
    Hoe het wel moet,zie stgeerstelijnsklinieken.nl
    Veel   succes.

  9. Ik had een aardig verhaal samengesteld met beicjting van verschillede kanten maar zelfs als je inkort dan blijft de teller op 1500 staan en zelfs met 100 tekens kun je dan nog niet plaatsen.
    dus: uit de context mijn concusie..
    Macht en geld, geld en machtsspelletjes tussen instanties,prestiges etc en de rest weten we dan al weer.
    De laaglanders mogen dan het restwater weer afvoeren of verzuipen.
    Politici zonder grondige kennis/inzicht van zorg vormen een ramp als ze daar menen over te moeten besluiten.
    Wijkverpleegkundigen zijn weggeschoven van de hen toebedachte rol in de thuiszorg door bemoeizuchtige met machtswanen beladen bureaucraten/instanties/organen..waar je weinig echte zorg van kunt verwachten. Verminderen!!Wegvegen!
    ik denk dus dat op politiek niveau daar een correctie op moet komen.
    Wie is de spil in de thuiszorg??! En dat positioneert de plek van gemeenten en andere bureaucratische bemoeials
    Dan wordt de financiering ook helder.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.