Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Medisch specialisten in het VUmc besparen veel kosten door minder overbodige onderzoeken te laten doen. De kunst is om de besparingen ook om te zetten in harde euro’s.
Patiënt en aanbieder dreigen kopje onder te gaan in het steeds groter wordende stuwmeer van achtergestelde zorg. Nu het aantal coronapatiënten op de IC stagneert, zetten ziekenhuizen in samenspraak met de NZa en LCPS de stuw voorzichtig open. Hoe gaat dat in zijn werk?
Coronapatiënten hebben vaak te kampen met gevoelens van angst, eenzaamheid en isolatie doordat ze geen bezoek mogen ontvangen. Ziekenhuis Reinier de Graaf ontwikkelde samen met de TU Delft een systeem voor virtueel bezoek. ‘Als de aantallen afnemen, kunnen we dat ook inzetten voor patiënten die bijvoorbeeld door een verminderd immuunsysteem geïsoleerd liggen’, zegt arts Mesut Savas, initiatiefnemer van het tabletproject.
2 REACTIES
Het had natuurlijk allang standaardpraktijk moeten zijn dat bij consulten bij jonge artsen in opleiding er een ervaren arts bij zit. Als dat al niet logisch meer is t.a.v. de kwaliteit van zorg en opleiding, wat is dan nog wel logisch? Het is op zich een goede zaak dat het VUMC de voorstellen van Nanayakkara ziekenhuisbreed implementeert, maar ze hadden allang ‘standard operational procedure’ (SOP) moeten zijn.
Vooruit- c.q. breder kijkend evenwel, is het de zaak dat deze werkwijze op afzienbare termijn SOP wordt in alle ziekenhuizen, en dat hij ook daadwerkelijk ziekenhuisbrede praktijk wordt in het VUMC. Om dat te bewerkstelligen dient voortvarend werk gemaakt te worden van uitkomstfinanciering. Zorgaanbieders krijgen daarin betaald voor de resultaten die ze boeken t.a.v. ziektelastverloop en patiënttevredenheid, niet voor de diagnostische en/of therapeutische verrichtingen die ze doen.
Uiteraard moet daarin betaald worden per (differentiaal)diagnose en gecorrigeerd worden voor patiëntvariabelen zoals individuele ziekte-ernst, leeftijd en relevante leefstijl, maar dat is heel goed mogelijk. Terwijl de administratieve lasten voor de zorgaanbieders zeer beperkt kunnen blijven. Zie voor het hoe en wat https://gezondezorg.org/uitkomstfinanciering en bijbehorende dochterpagina’s.
De kernvraag bij het aanvragen van een onderzoek is niet ‘wat ga je doen?’, maar ‘wat ga je ermee doen?’, namelijk met de uitslag van het onderzoek dat je wil aanvragen. Onderzoeken niet aanvragen wanneer deze vraag niet kan worden beantwoord levert al een duidelijk besparing op. Ik denk trouwens dat de geinterviewde dat ook bedoeld heeft…
Het had natuurlijk allang standaardpraktijk moeten zijn dat bij consulten bij jonge artsen in opleiding er een ervaren arts bij zit. Als dat al niet logisch meer is t.a.v. de kwaliteit van zorg en opleiding, wat is dan nog wel logisch? Het is op zich een goede zaak dat het VUMC de voorstellen van Nanayakkara ziekenhuisbreed implementeert, maar ze hadden allang ‘standard operational procedure’ (SOP) moeten zijn.
Vooruit- c.q. breder kijkend evenwel, is het de zaak dat deze werkwijze op afzienbare termijn SOP wordt in alle ziekenhuizen, en dat hij ook daadwerkelijk ziekenhuisbrede praktijk wordt in het VUMC. Om dat te bewerkstelligen dient voortvarend werk gemaakt te worden van uitkomstfinanciering. Zorgaanbieders krijgen daarin betaald voor de resultaten die ze boeken t.a.v. ziektelastverloop en patiënttevredenheid, niet voor de diagnostische en/of therapeutische verrichtingen die ze doen.
Uiteraard moet daarin betaald worden per (differentiaal)diagnose en gecorrigeerd worden voor patiëntvariabelen zoals individuele ziekte-ernst, leeftijd en relevante leefstijl, maar dat is heel goed mogelijk. Terwijl de administratieve lasten voor de zorgaanbieders zeer beperkt kunnen blijven. Zie voor het hoe en wat https://gezondezorg.org/uitkomstfinanciering en bijbehorende dochterpagina’s.
De kernvraag bij het aanvragen van een onderzoek is niet ‘wat ga je doen?’, maar ‘wat ga je ermee doen?’, namelijk met de uitslag van het onderzoek dat je wil aanvragen. Onderzoeken niet aanvragen wanneer deze vraag niet kan worden beantwoord levert al een duidelijk besparing op. Ik denk trouwens dat de geinterviewde dat ook bedoeld heeft…