Werkgevers vrezen ‘disruptive innovation’

Grote werkgevers vrezen dat nieuwe ‘ontwrichtende innoverende’ bedrijven hun bestaansrecht ondermijnen. Alleen organisaties die verantwoordelijkheid lager in de organisatie plaatsen, zijn flexibel genoeg om snel en slagvaardig te reageren. Dat zei Guido Heezen, directeur van Effectory, bij de presentatie van het Event de Beste Werkgever 2015.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Google self-driving car
Google self-driving car - Foto: iStock

Nog maar enkele jaren geleden werd Heezen nog wel eens ontboden bij een vergadering van de raad van bestuur van een grote organisatie om bij het laatste agendapunt in vijftien minuten te vertellen wat ‘goed werkgeverschap’ inhoudt. Dat is verleden tijd, vertelt Heezen aan honderden mensen in het Theater Amsterdam aan het IJ bij de verkiezing van Beste Werkgever 2015. ‘Nu hebben de meeste organisaties in ieder geval de intentie om de omstandigheden te creëren waarin hun medewerkers maximaal werkplezier hebben. Dat is in hun eigenbelang, want de arbeidsproductiviteit vliegt omhoog wanneer medewerkers goed in hun vel zitten. Bij

3
50

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

3 REACTIES

  1. Raak artikel. En de angst is terecht gezien disruptie (nog vaak onder de radar maar wel in volle vaart) gaande is, ook in de zorg! Zie voor tal van voorbeelden van disruptie in de zorg deze recente blog op Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2015/09/11/5-indicatoren-dat-disruptie-de-zorgsector-op-zn-kop-gaat-zetten/
    Zelf merken wij vanuit directie en management van zorgorganisaties (mede naar aanleiding van het artikel op fw) een sterke groei in vragen over hoe zij kunnen anticiperen op disruptie in de zorg.
    Meestal organiseren we dan eerst een Disrupt Your Own Business workshop, vanuit het motto "je kunt wachten op disruptie of het zelf organiseren en zo tijdig anticiperen". Na een dagdeel is een disruptief concept het resultaat. Eenmaal enthousiast over het concept en gedreven om het te realiseren, komt de volgende hamvraag: hoe dit te organiseren? Immers: als je organisatie (onderdeel) niet mee gaat veranderen, gaat het concept ook niet verder komen dan een gemiddeld bierviltje.
    Met het potentieel van het bedachte disruptieve concept voor ogen is vaak ook voldoende inzicht en motivatie gecreëerd dat de organisatie tevens aangepast moet worden. Vanzelfsprekend duurt dit iets langer dan een dagdeel;-)

  2. Lees alle reacties
  3. ''Grote werkgevers vrezen dat nieuwe ‘ontwrichtende innoverende’ bedrijven hun bestaansrecht ondermijnen.''
    Met zo'n introducerende zin is de toon gezet. Dit terwijl die innoverende bedrijven nu juist voor hernieuwd bestaansrecht zouden kunnen zorgen…
    Uiteraard is het van groot belang dat een extreme kanteling van een organisatie naar mensgericht systeem (op niveau van de klant/burger) beheerst moet gaan. En dat bestuurders eerst zelf moeten doorgronden waarom en waartoe dat nodig is, en wat de nieuwe stip op de horizon (duurzaam bestaansrecht) de organisatie gaat brengen.
    Bij een grote verandering denkt men steeds aan 'verlies van het oude' in plaats van 'beoogde nieuwe winst'.
    Wellicht is Novire ook wel zo'n klein bedrijf dat disruptie teweeg brengt; alleen hebben we wel 10 jaar aan onze zienswijze en instrumentarium gewerkt, en duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Wij bestaan bij de gratie van het werkveld dus in die zin zijn er altijd pioniers die beginnen… Wij zien het als ultieme uitdaging om het netwerk te verbreden met grotere traditionele zorgorganisaties…
    Immers, liever versneld hernieuwd bestaansrecht met behulp van innovatieve partijen, dan langzaam ten onder gaan in oude denkmodellen, hoe degelijk en bestuurlijk ze ook waren…

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.