Patiënten kiezen amper voor zelfmanagement

E-healthtoepassingen gericht op zelfmanagement worden nauwelijks gebruikt. Ook de groep die hier in de toekomst gebruik van wil maken, is nog redelijk beperkt. Dat komt naar voren uit de eHealth-monitor 2013 van Het Nationaal ICT Instituut in de Zorg (NICTIZ) en onderzoeksbureau Nivel. Het document is vandaag aangeboden aan minister Schippers van VWS.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Patiënten kiezen amper voor zelfmanagement
Premium

Er is onderzoek gedaan naar

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Zorgvisie.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle artikelen lezen
  • Dagelijks de Zorgvisie nieuwsbrief

Al abonnee? Log dan in

6 REACTIES

  1. @ Michel11:
    – 1. Iehels zou wat meer Evidence Based mogen werken. Hard roepen dat het zo goed is, dat doet Jomanda immers ook.
    -2. Bereikbaarheid van de ‘recepties (?) ‘ van de huisarts heeft wel degelijk financiële consequenties: 30000 Euro boete bij onvoldoende bereikbaarheid. Is dat concreet genoeg voor u ?
    -3. Iehels toepassingen zoals teledermatologie zijn ingebouwd in het contract van bijvoorbeeld Menzis met huisartsen. Wil je in aanmerking komen voor extra centjes ( vele duizenden Euro’s per jaar) , dan is o.a. teledermatologie een van de voorwaarden.
    U vertoont een tenenkrommende discrepantie tussen de inhoud van uw reactie, en de inhoud van uw kennis.

  2. Lees alle reacties
  3. De systemen worden bedacht door gezonde mensen. Zij kunnen – gelukkig – gewoon niet weten hoe een intense vermoeidheid voelt waarvan je niet meer uitrust, en die vaak het gevolg is van ziekte. Dan wil je zo vreselijk graag dat een ander de regie van je overneemt. Zodat je energie overhoudt voor het verwerken van je toestand en van je toekomstverwachtingen. Niks zelfmanagement. Vaker dan ik dacht.

  4. Wat is het commerciele belang van eHealth voor de arts?
    In het postkantoor stond vroeger altijd een lange rij en waren veel loketten dicht. Bij de supermarkt gaan bij drie wachtenden altijd extra kassa’s open.
    Waarom nemen de recepties van huisartsen niet de telefoon op, slecht voor 10 uur? Er is geen commercieel belang. Als het inkomen van artsen gekoppeld werd aan bereikbaarheid (liever toegankelijkheid) en kwaliteit, dan was het morgen opgelost.
    Ook de verzekeraar, die van de centrale overheid de macht heeft gekregen, doet hier niets aan. Misbruikt zelfs de situatie, door haar commerciele positie te versterken met een hulplijn…met een eigen arts. Naast het monopolie verzekeren bouwt men aan een grijze markt voor medisch advies i.p.v. het afdwingen van verbeteringen in het stelsel.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.