Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Patiënten kiezen amper voor zelfmanagement

E-healthtoepassingen gericht op zelfmanagement worden nauwelijks gebruikt. Ook de groep die hier in de toekomst gebruik van wil maken, is nog redelijk beperkt. Dat komt naar voren uit de eHealth-monitor 2013 van Het Nationaal ICT Instituut in de Zorg (NICTIZ) en onderzoeksbureau Nivel. Het document is vandaag aangeboden aan minister Schippers van VWS.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Patiënten kiezen amper voor zelfmanagement

Er is onderzoek gedaan naar de beschikbaarheid en het gebruik van e-health-toepassingen door zorggebruikers en zorgverleners. Dit eerste onderzoek gaat over het curatieve deel van de gezondheidszorg. In 2014 verschijnt een tweede rapport over de langdurige zorg.

Zelfmanagement

Nederlanders hebben nagenoeg allemaal toegang tot internet; 66 procent zoekt online naar informatie over ziekte of behandeling. Toch blijft het gebruik van toepassingen gericht op zelfmanagement achterwege, ontdekten de onderzoekers. Het gaat dan bijvoorbeeld om een zelftest doen op internet (6 procent), de eigen gezondheidsgegevens online bijhouden (4 procent) of op de telefoon een herinnering instellen voor het innemen van medicijnen (2

6
73

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

6 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Wat is het commerciele belang van eHealth voor de arts?
    In het postkantoor stond vroeger altijd een lange rij en waren veel loketten dicht. Bij de supermarkt gaan bij drie wachtenden altijd extra kassa’s open.
    Waarom nemen de recepties van huisartsen niet de telefoon op, slecht voor 10 uur? Er is geen commercieel belang. Als het inkomen van artsen gekoppeld werd aan bereikbaarheid (liever toegankelijkheid) en kwaliteit, dan was het morgen opgelost.
    Ook de verzekeraar, die van de centrale overheid de macht heeft gekregen, doet hier niets aan. Misbruikt zelfs de situatie, door haar commerciele positie te versterken met een hulplijn…met een eigen arts. Naast het monopolie verzekeren bouwt men aan een grijze markt voor medisch advies i.p.v. het afdwingen van verbeteringen in het stelsel.

  3. De systemen worden bedacht door gezonde mensen. Zij kunnen – gelukkig – gewoon niet weten hoe een intense vermoeidheid voelt waarvan je niet meer uitrust, en die vaak het gevolg is van ziekte. Dan wil je zo vreselijk graag dat een ander de regie van je overneemt. Zodat je energie overhoudt voor het verwerken van je toestand en van je toekomstverwachtingen. Niks zelfmanagement. Vaker dan ik dacht.

  4. @ Michel11:
    – 1. Iehels zou wat meer Evidence Based mogen werken. Hard roepen dat het zo goed is, dat doet Jomanda immers ook.
    -2. Bereikbaarheid van de ‘recepties (?) ‘ van de huisarts heeft wel degelijk financiële consequenties: 30000 Euro boete bij onvoldoende bereikbaarheid. Is dat concreet genoeg voor u ?
    -3. Iehels toepassingen zoals teledermatologie zijn ingebouwd in het contract van bijvoorbeeld Menzis met huisartsen. Wil je in aanmerking komen voor extra centjes ( vele duizenden Euro’s per jaar) , dan is o.a. teledermatologie een van de voorwaarden.
    U vertoont een tenenkrommende discrepantie tussen de inhoud van uw reactie, en de inhoud van uw kennis.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.