Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Zes tips voor succesvolle valpreventie in de eerste lijn

Redacteur Zorgvisie, Skipr en Qruxx.
Een derde van de 65-plussers en de helft van de 75-plussers valt minstens een keer per jaar. Als valpreventie niet structureel wordt aangepakt, verdubbelen binnen tien jaar de zorgkosten door valongevallen bij ouderen naar 2,4 miljard euro. ‘Valpreventie kan een grote winst opleveren, maar is complex en vraagt maatwerk’, aldus Wytske Meekes in haar proefschrift.
Val ouderen
Beeld: LIGHTFIELD STUDIOS/stock.adobe.com
Premium

Elke vijf minuten belandt een

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem een (proef)abonnement op Zorgvisie. Na een maand stopt het gratis proefabonnement automatisch.


    Al abonnee? Log dan in

    1 REACTIE

    1. De enorme toename van valpartijen kan beter in het veel bredere licht van ook razendsnel tot 2040 stijgen van incidenties van rugklachten en artrose. De leeftijd van voorkomen voor zeker deze twee is ook nog eens flink aan het dalen. Bij het al lang geleden aannemen van een intensieve leefstijl (TV, bank, auto, kantoor, horeca etc.) is de drive om het steun en bewegingsapparaat goed te onderhouden in belasting, soepelheid, veerkracht en reactievermogen bij heel veel mensen weggezakt. Met alle gevolgen van dien: tussenwervelschijven en kraakbeen door door sterk verminderde “Anspruch” sneller degeneratief geworden met kyfose, stijfheid maar ook neuropathie door stenose onderin de rug aan toe. Valpreventie door leren te vallen, moet niet als het spannen van het verkeerde (of dode) paard achter de wagen worden. bewustzijn aankweken, dat iedereen op elke leeftijd goed preventief onderhoud moet plegen om de “machine”, het steun-en bewegingsapparaat onder invloed van het zenuwstelsel, veerkrachtiger, reactiever en ook sterker in botkwaliteit te maken. Spieren kunnen bewezen tot op hoge leeftijd getraind. Sla dan de andere onderdelen niet over. Minder zitten, of alleen actief en veel alzijdig bewegen (yoga of gym) en natuurlijk veel wandelen kan het aantal gebroken heupen ook doen afnemen.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.