Zorgvisie magazine, juli 2010

In dit nummer, naast het coververhaal over de invloed van adviesbureaus, artikelen over praktijken die wat opleveren: minder kosten of meer cliëntcontact. Verder interviews met Gerard Gerding over het 'boerenbedrog' van de zzp-systematiek en met NZa-voorzitter Theo Langejan over hoe hij duidelijkheid gaat scheppen.
Zorgvisie magazine

Cover: JeRoen Murré

Analyse van de adviesmarkt

De invloed van de consultant


Minstens honderd adviesbureaus zijn actief in de zorg. Zij adviseren over uiteenlopende zaken, van de ontwikkeling en inzet van benchmarktools tot het leveren van interim-bestuurders en het schrijven van overheidsrapporten.

Accountantstarieven vergeleken

Onderhandelen loont


Voor de controle van de jaarrekening door een accountantskantoor is een zorginstelling al snel duizenden euro’s kwijt. Onderzoek leert dat er ruimte zit in de uurtarieven. Het loont om vooraf met de controleur in discussie te gaan over zijn honorarium.

Interview gehandicaptenzorgbestuurder Gerding

Ten strijde tegen verschraling


Gerard Gerding, bestuursvoorzitter van de Gemiva-SVG Groep, is zwaar teleurgesteld in de zorgzwaartefinanciering. Voor hem is de zzp-systematiek een puur rekenkundige exercitie. ‘De gebruikersgids zorgzwaartepakketten geeft de illusie van individuele onderhandelbare afspraken, maar dat is boerenbedrog’.

Meer tijd voor de cliënt

Strakke sturing leidt tot meetbaar resultaat


De Haarlemse Stichting Sint Jacob heeft met succes een verandertraject afgesloten. Het doel was om met dezelfde middelen meer zorg te leveren. Dat is na twee jaar gelukt: er wordt bijna veertig procent meer tijd besteed aan direct contact met de cliënt.

NZa-voorman Theo Langejan

Voor meer duidelijkheid


Voorzitter Langejan heeft van minister Klink de opdracht gekregen de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) pro-actiever te maken. De marktmeester moet eerder ingrijpen bij onregelmatigheden in de tarieven en bij marktverstoringen.

Focus gastvrijheid

Zorginstellingen kunnen zonder al te veel kosten de bejegening en de omgeving voor hun cliënten veraangenamen. Dat is niet alleen goed voor het welbevinden van de cliënt, het bezorgt de organisatie ook een goede naam en dus concurrentievoordeel. Vanaf pagina 27 drie verhalen over een gastvrij onthaal.

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.