Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De waarde van een internationaal borstkankerlintje

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven wilde meer dan een roze lintje. Het borstkankerteam liet zich internationaal beoordelen en heeft nu als eerste ziekenhuis in Nederland het Eusoma-certificaat. Een certificaat dat medici toetst op de inhoud van hun zorg.
De waarde van een internationaal borstkankerlintje
Foto: Catharina Ziekenhuis

Borstkankerchirurg Yvonne van Riet: ‘We moesten met de billen bloot.’

Waarom Eusoma?

‘Ons mammacentrum heeft de afgelopen jaren enorme ontwikkelingen doorgemaakt en we hebben inmiddels een voorlopersrol. We wilden onszelf medisch inhoudelijk laten toetsen. Niet alleen maar via getallen, want dat doen we al. Eusoma is een instantie die meedenkt met de kwaliteit in je ziekenhuis en het heeft internationaal status.’

Hoe anders is Eusoma?

‘Het is meer dan alleen inleveren van kwaliteitsindicatoren. We moesten daadwerkelijk het bewijs overleggen. Er komt een team van vakgenoten die een medische keuring uitvoeren door alle linies in het ziekenhuis. Zelfs alle cv’s van alle betrokken specialisten zijn gecontroleerd en de keuringen van alle apparatuur. Je kan het zo gek niet bedenken of we moesten bewijzen dat we het hadden.’

Hoe lang duurt het?

‘Het is een traject van zeker twee jaar. Je begint met aanleveren van basale cijfers. Dan komt een team van collega-artsen op visitatiebezoek. Er waren specialisten uit Duitsland, Engeland, Frankrijk en Zwitserland. Wij kregen eind vorig jaar het certificaat. Het certificaat is drie jaar geldig, maar er zijn wel controles tussendoor. Mei dit jaar was er een deelvisitatie, volgend jaar rond die tijd volgt de andere helft.’

Was het moeilijk om aan de eisen te voldoen?

‘We maakten ons aanvankelijk zorgen, want Nederland en Eusoma zitten wat richtlijnen betreft, niet helemaal op een lijn, maar Eusoma blijkt de nationale wetenschappelijke richtlijnen te respecteren. Tijdens de visitatie op 1 juli vorig jaar hadden we 98 procent in orde. Een heel praktisch probleem was dat de radiologielaborantes te weinig patiënten bleken te zien. Het team moest kleiner en we zijn van 18 naar  tien laborantes gegaan. Dat heeft geresulteerd in een dedicated team van hele enthousiaste medewerksters.’

Wat levert het jullie op?

‘Het bijzondere is: het is een controle van alle informatie die je hebt aangeleverd. Je moet met de billen bloot. We kwamen in het voortraject tot de conclusie dat we eigenlijk nog veel meer kunnen met z’n allen. En de discussie met collega’s uit andere landen levert een schat aan nieuwe ideeën op.’

Is het roze lintje nog wel nodig?

‘Ja, want het lintje van Borstkanker Vereniging Nederland zegt iets over de wensen en ervaringen van patiënten. De CQ-index zit daar bijvoorbeeld in. Eusoma toetst alleen medisch inhoudelijk.’

Is dit de toekomst van visitaties?

‘Ja, getallen raken uitgeput. Als je gaat kijken naar de landelijke weergave van cijfers in funnel plots, dan ligt alles heel dicht bij elkaar. Daarnaast zorgt een visitatie voor diepgang en kritisch kijken naar wat goed gaat, maar ook wat nog verbetering behoeft.’

Wat kost het?

‘De reis en verblijfkosten van het auditteam hebben we betaald en je betaalt per jaar een vaste bijdrage van enkele duizenden euro’s aan Eusoma. En het heeft ons absoluut veel tijd gekost. Een van onze  verpleegkundig specialisten heeft daar heel veel tijd in gestoken. Maar de opbrengst is groot: Eusoma heeft de gedrevenheid in het hele team gestimuleerd. We kunnen het iedereen aanraden.’

Kwaliteitsnormen

Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Ziekenhuizen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken. Bekijk het dossier

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.