Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

NVZ en NFU zoeken landelijke geschilleninstantie

NVZ en NFU denken erover om een landelijke geschilleninstantie op te richten. Zij gaan in overleg met cliëntenorganisaties.
klacht.telefoon.istock.jpg
iStock

Dat laat de NVZ weten. 

Wkkgz
Conform de Wkkgz moet iedere zorgaanbieder zich aansluiten bij een geschillencommissie. Bij welke commissie dit is, mag de zorgaanbieder zelf bepalen. Een groep zorgaanbieders mag ook samen een geschillencommissie oprichten. Voorwaarde is wel dat deze representatief is en ook bestaat uit vertegenwoordigers van cliënten.

Geschillencommissie
NVZ en NFU onderzoeken nu de opzet van een landelijke commissie, met vertegenwoordiging van patiënten- en cliëntenorganisaties waar alle algemene, categorale en universitaire ziekenhuizen zich bij kunnen aansluiten. De commissie zou regionale zittingen kunnen gaan houden. NVZ en NFU praten met de NPCF en LSR cliëntenraden. Er is wel dekking nodig van een aansprakelijkheidsverzekeraar. Daarom worden ook Medirisk, VvAA en Centramed bij de gesprekken betrokken.

Verzekeraar
Een woordvoerder van de NVZ laat weten dat het programma van eisen nu gereed is. Maar dan is er nog wel de dekking door de aansprakelijkheidsverzekeraar van belang. In de komende tijd zal het kostenmodel op de agenda staan. De kosten zullen moeten worden gedragen door de ziekenhuizen en de aansprakelijkheidsverzekeraars. De NVZ denkt dat veel leden zich straks willen aansluiten bij de “Geschilleninstantie ziekenhuizen” vanuit ‘kwaliteit en doelmatigheidsperspectief ’.

Klachtafhandeling
De ziekenhuizen zijn al vijf jaar bezig met denken over een geschilleninstantie, maar nu moet er toch wat vaart in komen want vanaf 1 januari 2017 is iedere zorgaanbieder die niet is aangesloten bij een geschillencommissie in overtreding. Volgens de Wkkgz is iedere zorgaanbieder ook verplicht een klachtenfunctionaris ter beschikking te hebben om klachten te bemiddelen. In ziekenhuizen is dit al het geval, de meeste ziekenhuizen hebben zelf klachtenfunctionarissen in dienst. Een klager kan zich wenden tot een geschillencommissie als een klacht na zes weken niet naar tevredenheid is afgehandeld. De commissie kan schadevergoedingen uitkeren tot 25.000 euro.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden