Er is geld, er staan kamers leeg in ouderenzorginstellingen en toch zijn er wachtlijsten. Ra,ra, hoe kan dat? Omdat niemand tot nu toe daar antwoord op kon geven, heeft staatssecretaris Martin van Rijn brancheorganisatie ActiZ opgedragen daar onderzoek naar te doen.
Wachtlijsten
Uit de huidige registratie over wachtlijsten, die is aangeleverd door zorgaanbieders en zorgkantoren, blijkt dat circa 10.000 mensen recht hebben op een plaats maar niet in een verzorgings- of verpleeghuis zijn opgenomen. Deze cijfers kloppen niet altijd. Op verzoek van Van Rijn hebben zorgkantoren alle wachtlijstinformatie per client gecontroleerd. Landelijk gezien zouden er ongeveer 45 ouderen actief wachtend op een plek in een verzorgings- of verpleeghuis. Er zijn ook mensen die liever in een tehuis van hun voorkeur willen verblijven, zij worden aangemerkt met de nieuwe beleidsterm “wenswachtende”. In 70 procent van de instellingen is er sprake van een tot vijf wachtenden. In vijf procent van de instellingen staan meer dan twintig mensen op de wachtlijst. Van Rijn heeft zorgkantoren gevraagd dit nader uit te zoeken.
Bemiddelen
Het zorgkantoor is verantwoordelijk is voor het recht op zorg en hoort te regelen dat cliënten zorg krijgen, ook bij een wachtlijst. De zorgaanbieder waar de oudere zich meldt, hoort tijdig en zo passend mogelijke zorg aanbiedt. Als dit niet lukt, dan moet de zorgaanbieder overbruggingszorg organiseren totdat er plek is. Wanneer iemand niet wil wachten op een plaats, dan kan de instelling de cliënt actief overdragen aan het zorgkantoor, die de zorgbemiddeling doet. Intussen moet de instelling wel de overbruggingszorg door laten gaan.
Informatie
Zowel de zorgaanbieder als het zorgkantoor dienen de mensen met een indicatie actief te ondersteunen en informatie aan te dragen, zo schrijft de staatssecretaris. De informatievoorziening moet beter. Het komt nogal eens voor dat mensen niet weten dat zij zich bij meerdere zorginstellingen op de wachtlijst mogen laten zetten. VWS zal samen met NPCF, LOC, de zorgaanbieders, zorgkantoren en Zorginstituut Nederland hoe dit het best kan.
Scheiden wonen & zorg
Het beleid om het wonen en de zorg in de care te scheiden, vormt al jaren een hoofdpijndossier voor zorgbestuurders. Hoe houden zij de verzorgingshuizen open zonder de huisvestingvergoeding? Bekijk het dossier
Het zou goed zijn wanneer er ook een lijst komt voor mensen die hun huidige verpleeghuisplek graag willen ruilen voor een ander verpleeghuis. Nu ben je niet meer urgent, wanneer je eenmaal ergens ja tegen hebt gezegd, zit je vast.
Je weet het niet kijkt om en ziet het niet. Wie houdt wie voor de gek.
Wie is de baas? en hoe worden de verzekerden voor de gek gehouden.
Maak het eens transparant en laat de partecipatie ook eens in de zorgverzekering naar voren komen. Over gemeenschapgeld diendt de gemeenschap ook te beslissen. En dient niet als melkoe voor een stel aandeelhouders, directieleden en bestuur gebruik te worden. Laat dit net als in de zorg eens door mantelzorgers en vrijwillegers of wachtgelders als onbetaald werk uitvoeren.
Uiteraard zal dan de kwaliteits eis gesteld worden, maar die is nu door de zakkenvullers ook ver zoek. Na de verkiezing komt er vast wel weer een nieuwe lichting voor dik betaalde functies in de zorg.