Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

‘Apex EPD verhoogt kwaliteit en zelfstandigheid’

Mark van Dorresteijn
Het HagaZiekenhuis in Den Haag heeft ervoor gekozen om bij de afdelingen kno en kaakchirurgie de patiëntendossiers te digitaliseren met Apex EPD framework van 21st Century Informatics. Gebruikers van het systeem hebben veel vrijheid waardoor de kwaliteit kan toenemen.
‘Apex EPD verhoogt kwaliteit en zelfstandigheid’

Het elektronische patiëntendossier (EPD) is gekoppeld aan het bestaande ziekenhuisinformatiesysteem van het HagaZiekenhuis (SAP-ISH-med). Inmiddels werken twee redelijk autonome disciplines in het ziekenhuis met het nieuwe EPD: kaakchirurgie en de maatschap keel- neus- en oorheelkunde (kno). Kno-arts Henk Blom is een van de eerste artsen die met het EPD werkt. Volgens hem is het behandelsucces en de zelfredzaamheid van artsen toegenomen.

Behandelsucces

De Patient Research Outcome Measurement (PROM)-tool is verantwoordelijk voor de toename van het behandelsucces. De tool werkt als volgt. Voorafgaand aan het bezoek aan de arts vult de patiënt een online formulier in. Dit zorgt ervoor dat de voorgeschiedenis alvast bekend is bij de arts. Het gaat er niet om dat mensen een eigen diagnose stellen, maar dat zij aangeven welke klachten of pijn worden ervaren. Als de patiënt vervolgens plaatsneemt in de spreekkamer, staan de variabelen al in het systeem en krijgt de arts op basis van variabelen en eerdere resultaten een voorspelling welke behandeling het meest effectief is.

Blom noemt als voorbeeld kinderen met terugkerende oorontstekingen of slechthorendheid. ‘Ouders kunnen aangeven dat het kind naar de crèche gaat of passief meerookt. Verandering van deze situaties kan zodanig van invloed zijn dat het kind bijvoorbeeld geen trommelvliesbuisjes nodig heeft’, legt Blom uit. ‘We kunnen nu procentueel aangeven welke gevolgen de keuzes van ouders hebben. En dat heeft impact.’

Sinds de invoering van deze standaardvragen is het succes van de behandeling na zes maanden toegenomen van 75 tot 95 procent. Met de PROM-tool kunnen artsen ook data verzamelen zodat zij nog beter inzicht krijgen welk zorgtraject het beste werkt.

Zelfredzaamheid

De kracht van het EPD-systeem zit in de modulaire opbouw met verschillende componenten voor behandelplannen, het opstellen van protocollen, content management en zorgpad- en beslissingsondersteuning. ‘Artsen hebben de mogelijkheid om zelf aanpassingen te doen in het systeem waardoor zij niet langer gebonden zijn aan externe programmeurs of dure consultants’, legt Hindrik Wytzes van 21st Century Informatics uit. ‘Wij zorgen dat gebruikers opgeleid zijn zodat zij zelf het nodige kunnen aanpassen in het systeem.’ Deze mogelijkheid is een groot voordeel vindt Blom. ‘Dit heb ik nog niet bij andere EPD’s gezien en ik ben al 12 jaar bezig met elektronische dossiers.’ De arts legt uit dat hij zonder problemen de schermindeling kan aanpassen en content kan beheren. ‘Het gaat hier niet om hard programmeren, maar om simpele wijzigingen in de opmaak of het aanpassen van de vragen. Hierdoor hoeven wij niet terug te vallen op externen. Dit bespaart tijd en geld.’

Andere maatschappen

Het HagaZiekenhuis is het eerste ziekenhuis in Nederland dat werkt met Apex voor geselecteerde maatschappen. Het EPD wordt vooral veel gebruikt in India, het Midden-Oosten en Oost-Afrika. 21st Century Informatics bouwt al vijftien jaar aan EPD-oplossingen. In 2006 zijn ze met nieuwe technologie helemaal opnieuw begonnen. ‘Efficiency en flexibiliteit was en is heel belangrijk’, legt Wytzes uit. ‘De broncode is compact om de kans op bugs zo klein mogelijk te houden. Ook moeten ziekenhuizen en andere zorgorganisaties het systeem zelf kunnen aanpassen en bijhouden. Verder kan Apex prima samenwerken met andere systemen, waardoor alle bestaande software niet per se vervangen hoeft te worden.’

Blom denkt dat het systeem voor elke maatschap interessant is, mits deze voorbereid is. ‘Het systeem zelf levert geen intelligentie om tot een behandelvoorspelling te komen. De gebruiker moet die informatie zelf aanleveren. Dat kost tijd, maar is zeer zeker de moeite waard. Om die reden zal het EPD ook nooit de dokter vervangen. Er zijn simpelweg zoveel variabelen en mogelijkheden dat artsen altijd zelf na moeten blijven denken. Het systeem heeft dus een ondersteunende functie.’ Idealiter zou elke arts hier volgens Blom mee kunnen werken. Zijn collega’s die nog niet op het systeem zijn overgestapt, kijken geïnteresseerd mee over de schouders van Blom. ‘Als zij zien wat het systeem kan en wat het voor de patiënt betekent, krijgen zij een twinkeltje in hun ogen.’

(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP – Koen Suyk )

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.