Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Arts moet meer doen dan alleen kunstje

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Artsen moeten de verantwoordelijkheid nemen in het zorgproces rondom hun patiënten en niet alleen maar hun kunstje doen. Daar hoort ook bij: rekenschap afleggen over de kosten en daadwerkelijk werken aan kwaliteit.
Arts moet meer doen dan alleen kunstje
Foto: UMC Utrecht

In haar oratie op 21 maart roept hoogleraar interne geneeskunde Margriet Schneider haar collega-specialisten op om de “lead” te nemen: ‘Dit kan je niet aan de politiek overlaten. Wij hebben het de afgelopen jaren te veel laten lopen. Wij zijn het die goede zorg moeten leveren. Kom op zeg!’

Samenwerken

Artsen moeten met elkaar samenwerken en hun zorg rondom de patiënt naadloos op elkaar laten aansluiten. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar is het niet, zegt Schneider, die aan het hoofd staat van de divisie interne geneeskunde en dermatologie in het UMC Utrecht: ‘Omdat het met de mond wordt beleden. We vinden het belangrijk maar uiteindelijk vallen we in de spreekkamer toch terug op onze professionele autonomie en bepalen we daar wat het beste is voor de patiënt.’ Als de gekozen behandeling geen doorgang kan vinden vanwege bijvoorbeeld te hoge kosten wordt de ‘schuld’ nu nog vaak op anderen afgeschoven. Favoriet zijn: het management, de overheid en de zorgverzekeraars. Schneider: ‘Iedereen moet zich realiseren dat de middelen krimpen. Als die fantastische, experimentele behandeling 100.000 euro kost, maar hij wordt nog niet vergoed, dan kunnen reguliere patiënten niet worden geholpen.’

Prioriteiten stellen

Juist het prioriteren van behandelingen binnen de ruimte van het budget, is een taak van de specialisten die ze ook naar zich toe moeten trekken, zegt Schneider: ‘Natuurlijk komen er steeds meer Resultaat Verantwoordelijke Eenheden. We gaan wel vooruit, maar het is half. De middelen worden nog steeds gezien als een zaak van “het ziekenhuis”.’ Professionals moeten niet achteraan blijven hangen en het probleem ergens anders leggen, maar juist voorop lopen, vindt Schneider: ‘We kunnen het niet meer alleen. Het gaat niet aan dat je als specialist je kunstje doet bij een patiënt en dan “de groeten”.’

Kwaliteitsindicatoren voldoen niet

Specialisten ervaren de huidige kwaliteitsindicatoren als onvoldoende relevant, weet Schneider: ‘Kwaliteit is onder specialisten een punt van voordurende discussie.’ Dat komt mede omdat er veel te veel indicatoren zijn en omdat de betrouwbaarheid ervan in twijfel wordt getrokken. Schneider begrijpt dat: ‘De kwaliteitsindicatoren die nu zijn ontwikkeld, passen niet bij de complexiteit van de ziekenhuisorganisatie. Het is een schot hagel op de kwaliteit. Je moet juist naar het integrale perspectief kijken.’ Het verzamelen van alle verschillende kwaliteitsindicatoren gaat met enorme kosten gepaard, becijfert Schneider: ‘Vorig jaar kostte ons dat ongeveer 60 fte van verpleegkundigen, secretaresses en beleidsmedewerkers. Met een gemiddeld uurloon van 30 euro komen wij uit op 2,7 miljoen euro.’

Kwaltiteitsinstituut

Schneider heeft vertrouwen in het Kwaliteitsinstituut omdat ze daar de standaarden voor een specifieke medisch aandoening van een patiënt ontwikkelen. Daarbij komen de kwaliteitsregistraties van het NFU consortium voor Kwaliteit van zorg die het optimale zorgproces rondom een aandoening beschrijven. Het UMC Utrecht is bezig met het verkrijgen van de JCI-accreditatie. ‘Als we dat certificaat hebben, hebben we de integrale kwaliteit van de ziekenhuisorganisatie op orde van het eerste tot het laatste contact met de patiënt. Dan kun je stoppen met alle andere losse indicatoren. Die zijn dan niet meer nodig.’

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Van een hoogleraar zou je verwachten dat haar definities juister zijn.
    Ze heeft het in dit artikel over ARTSEN. Ze bedoelt — het artikel lezende — ziekenhuisartsen. Daarmee doet ze het beste deel van onze zorg — DE HUISARTS — flink tekort.

  3. Beste Rob . Kwaliteitsindicatoren , welke dat ook mogen zijn , worden mede – bepaald door de lobby`s van de zorgartikelen- en toeleverings-industrie, middels door hen betaalde onderzoeken , ter verhoging van de eigen omzet en winst. De Wet Infectie Preventie-richtijnen zijn mede sterk bepaald door de leveranciers van sterilisatie- en desinfectie-apparatuur.Philips maakt de meeste winst tegenwoordig op medische apparatuur , net als de farmaceutische industrie middels octrooiverlengingsspelletjes.
    Dure Zorg ? ? ?

  4. Misschien is het handig als iemand Margriet Schneider vertelt dat de huidige kwaliteitsindicatoren door de wetenschappelijke verenigingen zijn geselecteerd. Geen enkele andere betrokken partij heeft zoveel invloed gehad als de medisch specialisten.
    Diezelfde persoon zou Margriet Schneider dan ook kunnen vertellen dat accreditaties geen relatie of correlatie hebben met de daadwerkelijk geleverde kwaliteit.
    Ik stel voor dat mevrouw Margriet Schneider zich richt op goede zorg voor haar patienten en dat ze zich niet bezig houdt met zaken waar ze duidelijk geen kaas van heeft gegeten.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.