Behandelpad heeft informatie uit patiëntenfolders opgedeeld in een tijdlijn met korte berichten, de berichten worden naar de patiënten gestuurd op het moment dat dit voor hen van belang is. Denk op de dag voor een operatie aan informatie over wat de patiënt niet mag eten en drinken. Een bericht op de dag na de operatie met een instructie over het verwijderen van het verband. In de weken na de operatie krijgt de patiënt bewegingsadviezen toegestuurd die het herstel bevorderen.
Juryoordeel
‘Gebruikers worden veel beter en interactiever geïnformeerd met als gevolg dat een pijnpunt kan worden verholpen’, aldus het oordeel van de jury. ‘Een vernieuwende case in een traditionele sector. Complimenten van de jury voor de keuze om een specifiek deelproces te optimaliseren. Dit is nog eens service verhoging.’
Ontwikkeling app
Voor de initiële ontwikkeling van de app heeft ViaSana uit Mill een samenwerking gezocht met Interactive Studios uit Rosmalen. Inmiddels is de behandelpad-app verder ontwikkeld waardoor ook andere ziekenhuizen de app kunnen gebruiken om hun patiënten beter voor te lichten. Zo is de app nu ook live bij UMC Utrecht, HagaZiekenhuis, Albert Schweitzer Ziekenhuis, Orthopedium, Bergman Clinics en Medinova.