Patiënt heeft recht op de waarheid

Als er een vermijdbare medische fout wordt begaan, is dat al erg genoeg. Als patiënt verwacht je dan openheid, eerlijkheid en oprechte excuses. En je hoopt dat ziekenhuizen alles op alles zetten om herhaling te voorkomen.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Bart_450.jpg

Circa vijftien jaar geleden overleed mijn tante als gevolg van een medische fout. Een familielid, zelf arts, vroeg een gesprek aan met het ziekenhuis. Hij had een idee wat er fout gegaan kon zijn en wilde dat graag bespreken. Tot zijn verrassing werd hij geconfronteerd met een zware ziekenhuisdelegatie. Het was geen prettig open gesprek. De sfeer was intimiderend. Het eigen straatje schoon vegen, dat was het doel van het ziekenhuis. Mijn familielid deelde het verhaal onlangs met mij.

Fouten in de doofpot stoppen
Het kan ook anders. Vijf jaar geleden had ik een interview met de Amerikaanse ziekenhuisdirecteur Gary

0
100

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.