Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Cliënten vaak onbekend met wijkteams

Zorg + Welzijn
Minder dan een derde van de cliënten heeft informatie gekregen over de veranderingen in de decentralisatie van de AWBZ. Dat blijkt uit het "Verdiepend Onderzoek AVI-cliëntenmonitor" van diverse landelijke cliëntenorganisaties.
Cliënten vaak onbekend met wijkteams

Het grootste deel van hen weet niet wat de decentralisatie voor hen concreet inhoudt. Ook het keukentafelgesprek en de rol van de wijkteams kunnen beter. Minder dan een derde van de geïnterviewden heeft informatie gekregen van de gemeenten. Slechts de helft van de mensen die wel zijn geïnformeerd, begrijpt de info ook. De cliënten geven aan dat zij ook het keukentafelgesprek en de rol van sociale wijkteams niet duidelijk vinden. Men maakt zich grote zorgen over of ze nog wel deskundige zorg kunnen verwachten: met de nieuwe Wmo worden ‘bestaanszekerheden overhoop gehaald.’

Decentralisatie

In het tweede onderrzoek van de monitor: “Zorg naar gemeenten” komen bijna 200 cliënten aan het woord. Het zijn dezelfde mensen die in het eerste onderzoek in 2013 ook zijn bevraagd. Initiatiefnemers van het onderzoek zijn verschillende landelijke cliëntorganisaties: NPCF, Per Saldo, Zorgbelang Nederland, Koepel Wmo raden, ouderenorganisaties CSO, Mezzo. Volgens de organisaties geven de interviews een ‘kwalitatief beeld van de situatie, de behoeften en de inzichten van cliënten gedurende de decentralisatie van de AWBZ naar de Wmo’.

Sociale wijkteam

Opvallend in het onderzoek (pdf) is dat zes geïnterviewden uit één gemeente, waar sociale wijkteams als experiment zijn ingezet, aangeven dat ze minder zorg krijgen. ‘Deze mensen hebben wel dezelfde zorgvraag als voorheen, maar krijgen minder individuele begeleiding. Niet duidelijk is of deze verandering past in de CIZ-indicatie. Mensen weten niet wie hier op aanspreekbaar is’, staat in het onderzoek te lezen.

Keukentafelgesprek

De onderzoekers doen vijf aanbevelingen ter verbetering van het Wmo-proces voor de korte termijn. Belangrijkste aandachtspunt is het wegnemen van de onduidelijkheid bij cliënten. Door mensen beter te informeren en de weg te wijzen als ze vragen over hun persoonlijke situatie hebben. Verder moeten professionals in het keukentafelgesprek niet alleen kijken naar de individuele zorgbehoefte, maar ook naar ondersteuning op andere levensgebieden. Zoals vrijwilligerswerk, de inkomenssituatie en de behoefte aan een beschermde omgeving.

Mantelzorg

‘Wees ook alert op overbelasting van de mantelzorgers’, zo is een andere dringend advies in het onderzoek. ‘Houd rekening met het ontbreken van sociale netwerken.’ In de interviews maken cliënten duidelijk dat ze voor langdurige zorgvragen geen groter beroep meer kunnen doen op hun netwerk, omdat de mantelzorgers al zwaar belast zijn.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.