E-health amper gebruikt in de zorg

Een nulmeting naar e-healthgebruik in Nederland laat zien dat er nog een wereld te winnen is. De drie e-healthdoelstellingen van VWS zijn nog verre van bereikt. Dat blijkt uit het Tussenrapport eHealth-monitor 2015 van Nictiz en Nivel.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
E-health amper gebruikt in de zorg
Foto: ANP - Koen Suyk

VWS stelde in de bekende e-healthbrief op 2 juli 2014 drie doelstellingen voor de komende vijf jaar. Binnen deze periode moet 80 procent van de chronisch zieken inzage hebben tot medische gegevens. Daarnaast moet 75 procent van de ouderen en chronisch zieken zelfstandig metingen uit kunnen voeren. Tot slot moet iedereen die zorg en ondersteuning ontvangt de mogelijkheid hebben om 24 uur per dag via een beeldscherm met de zorgverlener te communiceren. Dit tussenrapport (pdf) is een nulmeting om te kijken hoe het momenteel met de doelstellingen staat.

Doelstelling 1: Inzage medische gegevens

Ongeveer 10 procent van de chronisch zieken

8
185

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

8 REACTIES

  1. Het zou natuurlijk prettig zijn als de pleitbezorgers van e-health kunnen kwantificeren wat de bijdrage is aan gezonde levensjaren van hun hobby. Nog van inzage in medicatie gegevens, noch van zelfmonitoring of een contact mogelijk wordt iemand beter. De telefoon bestaat natuurlijk al zeker 100 jaar.
    En als het dan vooral middels zijn om te participeren in het zorgproces, wat is daar de opbrengst van. Kan het geld niet betere in preventie gestoken worden?

  2. Lees alle reacties
  3. Goed om te lezen dat de waarheid van lage eHealth adoptie nu bespreekbaar wordt. Iets wat we al lang wisten, maar het leek een niet te bespreken taboe. Verborgen achter schijnbare succesverhalen. Goede implementatie vereist aandacht, inspanning en afstemming. Bij REDMAX specialiseren we ons hierin. Lees mijn blogs hierover op de site van http://www.redmax.nl/nieuws. Beeldbellen doe je zo! We zullen onze ervaringen   ook delen als whitepaper. Ik doe er alles aan om de gezondheidszorg een stap verder te helpen op het moeizame maar heilzame pad van eHealth. Laten weten als je de informatie wilt ontvangen.

  4. Taakdelegatie naar lager-betaalde krachten om de ‘dure’ dokter heen, is al tot kunst verheven. Er zijn flink wat drempels te nemen voor je echt toegang krijgt tot iemand die er diepgaander verstand van heeft. VWS ziet het nut van ‘lang aan het lijntje houden’. Veel geneest vanzelf. Ehealth kansen bedenken geeft elke arts tijdelijk tijdverdrijf, maar wie investeert in de ICT , de privacybewaking?

  5. Mooi dat Het Jeroen Bosch Ziekenhuis dan juist deze week een ziekenhuisbrede voorlichtingsapp lanceerde die tot stand is gekomen dankzij financiële ondersteuning van de Health 2 Bussiness community, een platform waarin ziekenhuis, medisch specialisten en bedrijfsleven samenwerken om innovatieve kracht ten bate te laten zijn voor de patiënten

  6. Zodra e-health apps echt de eigen regie versterken van mensen met een ondersteuningsvraag, waarbij ze ondersteuners kunnen toelaten, wordt het een ander verhaal. Dan draagt het bij aan herstel en aan hoogwaardiger ondersteuning. Zodra de apps nog steeds vooral beleefd worden als middels om ondersteuners te faciliteren, zullen ze niet aanslaan, zeker als zorgverleners app-schuw zijn.
    Om meer zicht te krijgen op wat de gekwantificeerde meerwaarde is van een eigen-regie ondersteunende e-healt app, raadpleeg dan hetgeen prof dr. Jim van Os daarover heeft onderzocht en gepubliceerd. Mijn conclusie is gebaseerd op zijn verhaal.

  7. In Spanje wordt E-health ingezet om klachten bij chronische patiënten te monitoren en zodoende vroegtijdig verergering te voorkomen. Er wordt duidelijk ingezet op preventie. Dit bespaart ziekenhuisopnames, verbetert de leefomstandigheden en reduceert kosten. Het is dus geen hobby maar levert pure kwaliteit en kostenreductie.

  8. Beste Jack, kunnen wij misschien een keer een kop koffie drinken? 
    Wij bieden communicatie oplossingen zoals video bellen, video chat, audio call, text chat en data, gebaseerd op WebRTC. Onze oplossingen werken peer-to-peer waardoor er geen gebruik gemaakt wordt van een server. Dit bespaart serverkosten/bandbreedte terwijl de kwaliteit tot 4x HD is. Wij bieden onze communicatie-oplossingen white-labelled aan. Onze merknaam is niet zichtbaar als een bedrijf gebruik maakt van onze oplossingen. Onze verbindigen zijn schaalbaar, veilig (ivm privacy) en betrouwbaar. En wij zijn een Nederlands bedrijf. Zeker in de e-health zijn dit belangrijke punten. Groet, Mariska

  9. Video chat, video bellen kan drempelverlagend werken. Denk bijvoorbeeld aan iemand, die voor de eerste keer naar een psycholoog gaat, de reis er naar toe, het pand waar de psycholoog gevestigd is, de wachtkamer, allemaal obstakels waar een cliënt meteen mee te maken krijgt. Zo’n eerste gesprek kan ook via video chat plaatsvinden waarbij de cliënt vanuit zijn eigen, comfortabele omgeving contact heeft, het scheelt reistijd en hierdoor wordt een gesprek minder formeel. Het bouwen van een relatie zal sneller kunnen gaan.
    Gesprekken via video chat kunnen beter werken dan via de telefoon. Een diëtiste bijvoorbeeld, voerde tot voor kort haar gesprekken via de telefoon maar nu ook via video chat, de gesprekken zijn gerichter en effectiever, je hebt echt aandacht voor elkaar, het zorgt dat de cliënt gefocust blijft, niet afgeleid wordt en rond gaat lopen, tussentijds zijn mail checkt, etc.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.