E-zorg is een beveiligd online portaal waarop patiënten inloggen in hun persoonlijk dossier. Daar volgen zij de voortgang van hun behandeling en kunnen ze vragenlijsten invullen en dagboeken bijhouden. Ook kunnen zij vragen stellen aan het behandelend team. Na twee jaar voorbereiding is het platform op 26 februari live gegaan. Het platform kwam tot stand door een samenwerking met Netbasics en MI Consultancy.
Herontwerp zorgpaden
De zorgverleners herontwerpen de zorgpaden voor het werken met e-zorg. Het platform is een digitale gereedschapskist waaruit een specialisme kan halen wat past bij het zorgpad voor een specifieke doelgroep. Patiënten kunnen een vragenlijst invullen, dagelijks de eigen bloeddruk bijhouden of online of via een mobiele app een dagboekje invullen over hun eetgedrag of beweegactiviteiten. Bij vragen kunnen zij het ziekenhuis direct via de beveiligde berichtenmodule om advies vragen en het eigen behandelteam van de patiënt zal binnen de afgesproken tijd reageren.
Meerwaarde van e-zorg
Kinderarts Gert Jan van der Burg legt uit dat het platform compleet geïntegreerd is. ‘Voor een eerste polibezoek vragen wij mensen vast de informatie op het portaal door te lezen en een of enkele vragenlijsten in te vullen. Artsen krijgen meer inzicht in de situatie en kunnen zich beter voorbereiden. Bovendien zorgt het online proces ervoor dat mensen minder zenuwachtig zijn. Patiënten zijn tijdens spreekuren met hun gedachten vaak ergens anders. Als wij in de spreekkamer een hoop informatie moeten delen, is de kans groot dat veel informatie niet onthouden wordt. Door vooraf informatie te geven, blijft er meer tijd over voor de vragen die patiënten hebben.’ Het draait vooral om de meerwaarde die e-zorg biedt, vertelt de kinderarts. ‘Wanneer patiënten de vragenlijsten en dagboekjes invullen, krijgen wij enorm veel inzicht in hun levensstijl. Op basis daarvan kunnen wij bijvoorbeeld een effectief behandelplan opstellen. Bij overgewicht zal het voor de een beter zijn om minder te eten, voor de ander is beweging belangrijker.’
Digitalisering
De digitalisering betekent niet dat patiënten minder contact hebben met hun arts. ‘We stimuleren via e-zorg het verantwoordelijkheidsgevoel van de patiënt’, stelt de kinderarts. ‘Daar hoort nog wel coaching en ondersteuning bij. Er zijn ruim duizend apps over gezonde voeding voor iPad en iPhone. Als de apps op zichzelf zouden werken, hadden we geen zorgprobleem gehad. Tijdens de ontwerpfase hebben we nadrukkelijk nagedacht over wat de minder redzame patiënt precies nodig heeft. Iedereen heeft internet, maar we willen er juist voor zorgen dat ze ook echt aan de slag gaan.
E-zorg platform
Alle informatie die de gebruiker in zijn of haar persoonlijke e-zorgomgeving plaatst, is direct door de behandelend specialist in Norma in te zien. Daarnaast is de informatie die een specialist wil delen met de patiënt, gelijk zichtbaar op het platform. Naast de online portal kunnen patiënten ook gebruik maken van apps om de informatie in het dossier te krijgen.
Het platform is mede bekostigd door innovatiegelden van Menzis. Het ziekenhuis wil het platform daarom niet exclusief voor zichzelf houden. ‘We willen de opschaling van e-health graag bevorderen en dus de digitale gereedschapskist delen met andere ziekenhuizen. Van de kennis en kunde die we afgelopen twee jaar hebben opgedaan, kunnen andere zorginstellingen profiteren’, aldus Van der Burg.